Många svenskar har hans designade handtag på sina fönster från Elitfönster, ett handfat från Vedum som han utformat eller kanske hans köksredskap från Sveico eller bestick från Design House Stockholm.

Profilen: Jesper Ståhl

Ålder: 48.

Gör: Designer.

Bor: Jönköping.

Familj: Närmaste familjen är fru Annika och tre barn ..

Profilen: Jesper Ståhl

Ålder: 48.

Gör: Designer.

Bor: Jönköping.

Familj: Närmaste familjen är fru Annika och tre barn Martha, Noah och Aron.

Intressen: Kreativitet, skapande, foto, möten, människor och musik.

Läser: En hel del. Har gärna tre böcker på gång samtidigt.

Lyssnar på: Just nu? Mina vinylskivor från 80-talet.

Tittar på: Gärna en visuell film med en bra berättelse.

Favoritmat: Italienskt.

Drömmer om: Upplevelser.

— Vi är bortskämda med ett överflöd av saker, men på senare tid tror jag att vi mer och mer uppskattar kvalitén i hantverket. Det är mer än en trend utan det är på väg tillbaka. Vi är trötta på det snuttifierade samhället. Det är viktigt att vara transparent och ärlig. Den fulaste designen är den som utger sig för att vara något den inte är, säger Jesper.

Med det "snuttifierade" samhället menar Jesper att vi konsumerar mycket konst, design och musik utan helhet. Flödet på Facebook är brottstycken av tankar, åsikter och nyheter och han tror att vi längtar till sammanhang och helhet.

— Jag är visuell av mig. Såklart för att jag jobbar med det jag gör, men det jag har på näthinnan hänger ihop med det jag gör. Om jag så äter eller lyssnar på musik.

Det är det Jesper pratar om med företagen han jobbar med, om vikten av att skapa en helhetsupplevelse. Inte bara hur produkten är utan hur det känns att öppna förpackningen, hur hemsidan ser ut eller hur det känns att komma in i konferensrummet.

— Allt detta skapar karaktären hos företaget eller personen. Design management eller helhetstänk om man vill ha ett svenskt ord.

Jesper är född och uppvuxen i entreprenörfamilj i Lammhult i Småland. Hemma var kvalité och design, konst och arkitektur viktiga komponenter. När han sedan utbildade sig till ingenjör i Halmstad tyckte han att de mer mjuka värdena saknades.

— Jag sysslade med foto kroki, grafisk design och experimenterade utanför studierna. Jag saknade något, jag ville utforska, vilket gjorde att jag sökte mig vidare till utbildningen i London.

— Jag har inte gått den traditionella vägen utan har både ingenjörsutbildning och design. Jag har båda sidorna, både det analytiska och det kreativa och det syns i det jag gör. Min styrka är att jag kan växla mellan de egenskaperna.

Annons

Efter designutbildningen på Royal Collage of Art i London där han tog masterexamen, bestämde sig Jesper och frun Annika att flytta tillbaka till Sverige. Tillfälligheterna gjorde att de hamnade i Jönköping och nu har de bott här i drygt 20 år och har tre barn tillsammans.

— Professionellt skulle det vara bättre för mig att vara i Stockholm med alla kontakter och nätverk, men vi har många duktiga företag och producenter i Småland. Jag vill vara nära dem istället. Det har nog gjort mig lite unik här eftersom de flesta som jobbar med design sitter i Stockholm. Det jag har insett mer och mer är att jag jobbar med människor istället för företag.

För Jesper är det viktigt med helhet i livet, inte bara i det han skapar. Närheten till de företag han jobbar med och möjligheten att ha familjen nära ger honom det utrymme han behöver.

Inspiration och referenser hämtar han däremot in genom att resa. Hans största referenspunkter är London och Milano.

— Jag tar med mig intrycken och upplevelserna och gräver i mig själv för att hitta kreativiteten och möjligheterna. Det står aldrig still, jag känner mig ganska och trygg i min kreativitet. Olika dagar har olika karaktär och jag skulle säga att ju mer kunskap jag har desto mer kreativitet. Jag hittar inspiration i arkitektur, natur och upplevelser.

När Jesper anlitas av företag är det för att utforma en produkt som löser problem och han menar att det finns både mjuka och hårda värden i design.

— Det är det som är så svårt. Hårda värden går att mäta som ren fakta. Du ifrågasätter ju inte en matematisk ekvation eller funktionell fakta. De mjuka värdena kommer alltid bli ifrågasatta men det är det som gör det här jobbet så roligt.

I processen krävs först och främst en frågeställning. Jesper har haft en mängd olika uppdragsgivare som Vedum och Design House Stockholm och hans arbete har gett honom många nomineringar, priser och stipendier.

Trots detta är han noga med att påpeka att besvikelser också är viktiga komponenter i ett skapande arbete.

"20 år, 20 berättelser- Framgångar och besvikelser" är titeln på Jespers bok som han skapat för att fira 20 år som verksam designer. Boken består av 20 ögonblick från 20 år och är skapad utefter hans egen design.

— Man måste våga misslyckas, våga ta i och ha högt till tak. Vi lever idag i ett samhälle där vi inte får misslyckas, men jag kallar det inte misslyckande utan besvikelse. Besvikelser kan bli en framgång, genom att prova sig fram och att ta i för mycket kan det bli något nytt och annorlunda. Man måste våga utmana sig själv.