När JP under veckan har granskat "cykelstaden Jönköping" har läsarna lyft många problem med cykeltrafiken i Jönköping. Kommunens vision om att bli en cykelstad har uppenbart inte gått i uppfyllelse än och den befintliga problematiken verkar vara välkänd bland både kommuninvånare och politiker.

— Det är inte jättekonstigt att vi inte är i fas med tanke på hur mycket cyklingen har ökat, säger kommunalråd Carin Berggren (M).

Många kriterier

Carin Berggren cyklar själv till jobbet och känner igen många av de problemen som läsarna har tagit upp.

— För att bli en cykelstad måste man kunna erbjuda bra kvalitet på cykelvägarna, bättre underhåll och bättre skyltning än vad vi har i dag. Man ska kunna cykla utan att behöva åka ut på körbanan i onödan, men samtidigt inser jag att vi inte kan ha cykelvägar precis överallt, säger Carin Berggren.

Lösningen är inte att knuffa bort bilisterna i stadsplaneringen, tycker hon.

Annons

— Jag tror på att göra andra insatser. Man ska välja cykeln för att det är smidigare och inte för att man tvingas.

Försöker prioritera

Det största och kanske mest trafikfarliga problemet i nuläget är att cykelbanorna inte alltid är sammankopplade. Under de senaste åren har kommunen byggt många cykelbanor, men vissa av dem tar abrupt slut vid livligt trafikerade gator.

— Vår största prioritet just nu är att binda ihop cykelnätet, men man kan inte göra allt på en dag. Det är ju också en pengafråga, vi måste titta på vad som kan göra mest nytta för minsta skattepeng.

I flera fall väljer kommunen att vänta med att anlägga nya cykelbanor. När det finns planerade VA-arbeten på sträckan tycker man att det är onödigt att bryta upp asfalten flera gånger och då kan bygget få vänta i flera år.

— Det kan vara lite svårt för kommuninvånarna att förstå vår plan när vi väljer att vänta med byggande av nya cykelvägar, men det skulle vara ett slöseri med resurser, säger Carin Berggren.

Så är Jönköping en cykelstad?

— Vi är inte en cykelstad, än. Men vi är på god väg att bli det, säger Carin Berggren.