I tävlingen Årets kundmöte fick Systembolagets cirka 5 000 anställda möjlighet att nominera sina kollegor. En juryn gjorde sedan en bedömning av vilka kandidater som var bäst.

När juryns beslut nyligen presenterades stod det klart att Maud Andersson, som arbetar med försäljning på Systembolaget i Gränna, tog hem silvret.

– Det är lite svårt att ta in. Det känns ärofyllt, inte minst med tanke på att vi är cirka 5 000 anställda, säger hon.

Kandidaterna prisas för sin goda service och sitt föredömliga arbete med kunderna. Ett av kriterierna är att den anställde ska anpassa sitt bemötande efter kunden, ett annat är att den ska dela med sig av sina kunskaper om service till sina kollegor.

– Vi vinner på att ha en bra service, säger Maud Andersson.

Hjälper varandra

Hon berättar att alla i personalen hjälps åt med allt jobb i butiken.

– I andra butiker kanske man bara sitter i kassan eller liknande. Det här upplägget passar mig bra.

Butikschefen Monica Karlsson är nöjd.

– Alla i butiken är duktiga, men det är kul att Maud har stuckit ut, och att hon nu får den här utmärkelsen, säger hon.

Vinnare av priset blev Anna Wennberg som arbetar i Umeå.