Genom organisationen UngDrive har Stina Tuvendal och Melinda Gustavsson från Kaxholmen i sommar fått hjälp att dra igång sitt företag. De fick ett par tusen att starta med och därmed en möjlighet att utveckla sin produkt.

Fakta: UngDrive

UngDrive är en utbildning för ungdomar i att starta eget.

UngDrive genomförs i samarbet..

Fakta: UngDrive

UngDrive är en utbildning för ungdomar i att starta eget.

UngDrive genomförs i samarbete med kommunen och håller på under sommaren.

I Jönköpings kommun finns 16 registrerade UngDriveföretag nu. I Habo finns det nio och i Vaggeryd fyra.

Källa: UngDrive

— Vi hade en halvtimme på oss att komma på en affärsidé, säger Melinda Gustavsson.

De hämtade inspiration bland annat från inredningsbilder på idésajten Pinterest och kom snabbt fram till att de skulle göra något i trä. Det skulle vara stilfullt och något som tilltalade den som gillar inredning.

Resultatet blev en bricka i trä och läder, målad med griffelfärg. Och första omgången de tillverkade tog slut direkt.

— Jag fick inte ens sälja till mamma första gången, säger Melinda Gustavsson.

Pengarna de fick in från försäljningen har de använt till att köpa mer material, och nu är de i full gång med att göra 34 brickor till. 13 är redan förbeställda.

Annons

Båda är intresserade av inredning och de är noga med hur de presenterar sin produkt på sociala medier, särskilt Instagram, som är deras plattform för marknadsföring.

— Vi tänker väldigt mycket på att det ska vara fint, säger Melinda Gustavsson.

— Det är viktigt, säger Stina Tuvendal.

Hittills har de märkt att direkt när någon köpt en bricka och lagt upp en bild på Instagram hör en ny kund av sig. Nu planerar de för en reklamfilm och framåt jul tror de att brickan kan passa bra till sillbordet, med möjlighet att skriva ut sorterna direkt på.

De har redan flera idéer på en vidareutveckling av sin produkt, bland annat med magnetfärg som skulle göra att det går att fästa saker på brickan också. Dessutom vill de ha en brännstämpel med sin logotyp, för att det ska synas var de sålda brickorna kommer ifrån.

Då kan de även höja priset.

— Om man utvecklar så kanske det är värt mer, säger Stina Tuvendal.

I höst ska de dra igång sitt UF-företag genom skolan och kommer förmodligen att få en flygande start i och med att brickorna redan är i full produktion.

Ett problem är brickornas vikt, de väger tre kilo vilket gör frakten förhållandevis dyr. Hittills har kunderna fått hämta sin beställning i Kaxholmen eller fått sin bricka levererad inom Jönköping mot en mindre kostnad.

Stina Tuvendal och Melinda Gustavsson har varit vänner sedan de var små. De går i samma klass på Erik Dahlbergsgymnasiets ekonomiprogram och jobbar extra på samma ställe. Diskussionerna om materialval och design har därför gått väldigt smidigt hittills berättar de.

— Vi är i princip som en person. Vi hjälper mer än stjälper varandra, säger Melinda Gustavsson.