När Gustaf Frostsköld jobbade som resande säljare hade han ett distrikt från norra Skåne till södra Norrland. I slutet av månaden tog det en eftermiddag att bara få ihop alla körjournaler.

— En dag efter jobbet åkte jag hem och tänkte att det måste ju finnas ett sätt att göra de här körjournalerna elektroniskt, säger han.

Efter några månaders efterforskningar hade han dels konstaterat att här fanns en lucka att fylla. Och dels hade han hittat produkten som skulle göra det.

En liten vit dosa, mindre än en tändsticksask, som fästs med kardborreband i bilen och trycks igång en gång när man sätter in den. Sen behöver man inte göra något förrän det är dags att ta ur den och tanka ur data, en gång i månaden eller varje kvartal eller vilka rutiner kunden nu har berättar Gustaf Frostsköld.

Han utvecklade ny mjukvara men tekniken fanns redan färdig och var egentligen tänkt att användas av privatdetektiver. Han började marknadsföra och sälja produkten genom företaget Gotime.

Annons

De flesta av hans kunder är tjänsteföretag. Mindre bolag, som till exempel hantverkare, där ett företag har upp till femton bilar ungefär.

— Det händer rätt mycket i branschen och det finns plats för fler. Varje företagsbil är en potentiell kund, säger han.

Företaget Gotime går som tåget. Gustaf Frostsköld grundande det 2011, och hade det då som enskild firma vid sidan av sitt vanliga jobb. Efter några år bildade han aktiebolag och sedan 2013, när han var 24 år, är det Gotime han försörjer sig på.

— Det gäller bara att hitta en nischad idé.

Han har fått mycket hjälp från Science Park, bland annat genom deras inkubatorsprogram, och råder alla som har en företagsidé att ta kontakt med dem.

Nu utvecklar han sin produkt vidare, bland annat med en mer avancerad variant som samlar mer data och inte behöver kopplas ur när den ska läsas av. Den nya enheten kan dessutom spåras live om kunden vill det, för att till exempel få en överblick över var alla företagets bilar befinner sig.

Med hjälp av bland annat pengar från Almi ska han också utveckla ett sätt att överföra data från körjournalen direkt till kundens bokföringsprogram.

Gustaf Frostsköld jobbar mycket med sökordsoptimering för att få kunderna att hitta hans produkter. Vid en sökning på "elektronisk körjournal" ligger Gotime högt upp på Google, likaså om man söker på "gratis körjournal" eller "digital körjournal".

— Jag lever på hemsidan, säger han och förklarar att han inte lägger särskilt mycket krut på sociala medier.

En liten vit dosa är inte så sexig på Instagram.