Calle Andersson är en av sammanlagt 20-talet affärsutvecklare på Science Park i Jönköpings län. Varje år tar han och hans kollegor emot 1 000 nya affärsidéer.

Fakta: Deltagare Spark Accelerator #3

- Volentos, en plattform för att knyta ihop ideella organisationer med volontärer. Team: Jon..

Fakta: Deltagare Spark Accelerator #3

- Volentos, en plattform för att knyta ihop ideella organisationer med volontärer. Team: Jonathan Lennström Nyström, Carl Uggla och Axel Lundberg.

- En innovativ plattform för eLearning. Team: Christian Putz och Julian Speckmaier.

- Oyfus, en plattform som hjälper studenter hitta rätt studieprogram. Team: Jan Chistian Okel, Honga Ross och Alia Mostafa.

- Catch App, en app som hjälper dig hantera alla dina sociala plattformar. Team: Albin Arvesgård Höglund och Ludvig Helldén.

- Digital Legg, digital identifikation i din mobil. Team: Marvin Sanchez och Petrus Gustafsson.

- Peloton, ett socialt nätverk för cyklister. Team: Enno Quast och Tobias Hörsch.

- Discussite, en nytänkande diskussionsplattform. Team: Gustav Henningsson.

— Man kommer in över en kopp kaffe och berättar om sin idé. Det är helt kostnadsfritt, säger Calle Andersson.

— Nästa steg, från idé till affärsidé, ser väldigt olika ut.

Spark Accelerator

En del väljer att gå vidare genom Spark Accelerator. Det är ett åtta veckor långt program med individuell affärsutveckling.

— Förra året gjorde vi det här programmet med nio personer på våren och elva personer på hösten, säger Calle Andersson.

Då deltog bland annat Anna-Lotta Svensson (Rädda maten) samt Rickard och Therese Birath (Kemikalieklok).

Innan programmet utformades pågick Accelerator-steget i tre till sex månader.

Annons

— Det är lite inspirerat av omvärlden att vi gör den här kortare processen.

Om startup-kultur

Programmet kan göras parallellt med heltidsjobb eller heltidsstudier och avslutas med en presentation av affärsidén inför en jury där det finns 50 000 kronor att tävla om och en plats i inkubatorprogrammet.

— Vi jobbar mycket med att få fram den minsta möjliga produkten att lansera. Lanseringen öppnar sedan upp många möjligheter och kunder och man får feedback tillbaka, säger Calle Andersson.

Att lansera

— Man bygger något litet som få älskar, sen lanserar man och får feedback och sen kan man bygga vidare. Startup-kulturen handlar mycket om att testa mot kund, ändra och komma tillbaka, lean-inspirerat.

Om risker

Finns det inte en risk att någon snor din affärsidé?

— Under mina fyra till fem år här på Science Park har jag aldrig varit med om det, även om det kan hända.

Calle Andersson fortsätter:

— Bara för att man pratar med kunder behöver man inte prata med dem om sin egen lösning. Man säger att man har sett det här problemet och frågar hur de vill ha lösningen.

Steg tre

Efter Spark Accelerator-programmet går några av företagen vidare till Science Parks inkubatorprogram. Ungefär 8 till 10 bolag per år deltar i detta intensiva affärsutvecklingsprogram med extra mycket coachning genom affärsutvecklare.

Då har man ofta kommit ganska långt i utvecklandet av affärsidén och har ställts inför nya frågeställningar som till exempel hur företaget kan växa.