Det är ett lovvärt initiativ att sommarutställningen på Tändsticksmuseet ägnas hantverk och design. Det handlar om stål och textil, vilket till synes är ett långt steg från tändstickor. Det är i själva verket ett synnerligen passande tema för ett industrimuseum.

Om utställningen

"Rosengång och stål: en berättelse om två hantverk"

Tändsticksmuseet, Jönköping

Visas till de..

Om utställningen

"Rosengång och stål: en berättelse om två hantverk"

Tändsticksmuseet, Jönköping

Visas till den 31/8

Textilkonstnärerna i Rosengångarna, en grupp med tretton vävare från olika delar av landet, har hämtat en inspiration från ett besök i varmvalsverket på SSAB i Borlänge. Utställningen har visats vid ett flertal tillfällen runt om i landet och den har även resulterat i en bok.

Vävarna lånar intryck från en tung, manlig miljö för att skapa verk i en övervägande kvinnlig hantverkstradition. Stål mot textil, hårt mot mjukt: motsatser skapar förutsättningar för ett spännande möte.

Hettan och de mäktiga krafter som frigörs och kontrolleras i processen har fungerat som kreativ impuls, även om de konstnärliga influenserna från ståltillverkningen är relativt subtila.

Allmogevävnad

Vävarna arbetar med rosengång, en speciell teknik för allmogevävnad. Den ger välbekanta mönster, men uttrycksmöjligheterna är begränsade i mina ögon. Det är istället genom färgvalen som textilkonstnärerna experimenterar och tar intryck från den speciella miljön.

Färgerna i Inger Lundqvists vepa skildrar hela processen, från det eldröda, glödheta stålet till vattnet som kyler till en blågrå färg. Resultatet blir ett verk som är fast förankrat i traditionen, men med ett uttryck som är modernt; textilen skulle inte vara främmande i en trendig designbutik.

Annons

De flesta konstnärer har arbetat med löpare eller kuddar, men en bildväv är inramad. Det är Birgitta Jonssons verk med den talande titeln "Värme". Den gula bildytan bryts sönder mot en vit bakgrund, som en rasande eld. Här finns en uttrycksfullhet som hämtar kraft från hettan som krävs för att utvinna stålet.

Stålindustrin

I sina bästa stunder fungerar utställningen som en berättelse om två hantverk, sprungna ur textil- och stålindustrin. Den är en påminnelse om alla de arbetare som under århundraden har slitit med stålet under svåra förhållanden.

Konstnärerna har inte sällan haft dem i åtanke. Evy Nord har skapat ett fälltäcke, "Stålet - glödande, kallt", som skickar en värmande tanke till de människor som genom vårt lands historia har jobbat med malmen, järnet och stålet.

Det finns också utrymme att skildra andra delar av arbetsdagen. Margareta Niklassons "Rosenglöd" består av kökshanddukar och servettringar som presenteras tillsammans med en lunchlåda och bestick. Verket står som en installation i utställningsrummets mitt.

Det gör även Ann Dahlmans "Glödskal", en lekfullhyllning till fritiden. Hon har skapat en dyna som har placerats i en vilstol, en ensam symbol för välbehövlig vila.

Inga människor

Varmvalsverket är närvarande som en källa till inspiration för vävarna på besök. Det finns representerat genom enstaka fotografier, förstorade och tryckta på affischer. Bilderna visar den intensiva hettan, men inga människor, då den moderna stålprocessen är högteknologisk och automatiserad.

Jag skulle gärna ha sett mer av stålverkets miljö och historia, men denna gång är det textilier och rosengången som får stå i fokus.

Vävarna är exempel på modern produktion som utgår från en traditionell hantverkstradition och Tändsticksmuseet gör en viktig insats genom att lyfta fram denna skatt.

Det är en anspråkslös, men väl genomtänkt utställning som på ett finstämt visutgör en berättelse om ett hantverk.