Hassan är en upptagen man. När JP ringer på hemma hos honom på den bokade tiden sitter Hassan på socialförvaltningen och gör provet för att få alkoholtillstånd till sin nya restaurang.

En och en halv timme senare kommer han rusande med jordgubbar och grädde. En kund ringer för att fråga om kvällen när Hassan ska komma hem till dem och laga mat, Hassan jagar kockar till sitt nya ställe och ska förbereda kursen "Mästerkock på tre dagar" som han ska ha på Medborgarskolan. Alla tre tillfällena är fullbokade.

Hassan tar fram sin fyra år gamla vetesurdeg ur kylskåpet och jag får en deciliter i en burk tillsammans med instruktioner om att den ska matas samma dag.

— Använd en stavmixer, det är viktigt att få in mycket luft i surdegen och använd ett bra mjöl, säger Hassan.

LÄS MER: Sluttävlat för Mästerkocken

Vi skvallrar om Sveriges Mästerkock där Hassan höll sig kvar ända till nionde plats. I sex veckor bodde han tillsammans med de andra deltagarna på Hotel Clarion i Stockholm. Klockan sju på morgnarna hämtades de för att åka till studion, på kvällarna vid sex eller sju kom de tillbaka.

— Vi levde tillsammans från tidig morgon. På kvällarna gick vi ut och åt och sedan satt vi i baren och pratade mat. Vi blev vänner för livet, berättar Hassan som kommer att få besök av flera av deltagarna på sin nya restaurang "Kapris". Catarina Köning, som blev Sveriges Mästerkock år 2016, kommer liksom tvåan Daniel Lakatosz. Inte minst kommer Leif Mannerström på besök.

LÄS MER: Hassan kvar i Mästerkocksköket

Hassan Roshandel

Ålder: 56 år

Bor: i lägenhet på Öster

Familj: Iman och Elli bo..

Hassan Roshandel

Ålder: 56 år

Bor: i lägenhet på Öster

Familj: Iman och Elli bor i Göteborg, Armin bor fortfarande hemma och går på ED–gymnasiet.

Uppvuxen i: Teheran. När Hassan var 24 år flydde han därifrån med hjälp av en smugglare.

Gör: Hassan är skräddare och kock. Den 7 oktober öppnar han restaurang "Kapris" i nya Hedin Bils lokaler på A6–området. Han ska också fortsätta som "hemmakock". Då kommer Hassan hem till sina kunder och lagar mat, ibland tillsammans med dem.

Förebild: Leif Mannerström, han är en "gammaldags" kock men som ändå är så uppdaterad och kan allt det nya.

Det drömmer jag om: Att flytta till Italien.

Så kopplar jag av: I min fåtölj med min dator och min mobil där jag läser om mat.

Älsklingsrätt: Jag skulle kunna leva på fisk och skaldjur

Det bästa med Sveriges Mästerkock: Man lär känna så många människor som man jobbar ihop med, man blir människor för livet. Jag har lärt mig så mycket.

Älsklingskrydda: Koriander, jag älskar verkligen den kryddan. Den finns i de flesta persiska och asiatiska rätter.

Motivering: Hassan Roshandel har blivit en profil i Jönköping, inte bara för att han är en duktig och passionerad kock som snart öppnar en egen restaurang utan också på grund av sin personlighet och sina unika livserfarenheter.

På bordet i köket ligger högar med kokböcker, längst upp i högen ligger Catarina Könings. I kölvattnet efter Sveriges Mästerkock ger det ena det andra, som nya förkläden, matredskap och designglasögon till nya matengagemang.

LÄS MER: Misstaget som fällde Mästerkocken

Restaurang "Kapris" ska ligga i Hedin Bils nya byggnad i slänten upp från A6 köpcentrum. Hassan var en av fem som ansökte om att få driva restaurangen och den som valdes ut.

Läget, en bra bit utanför Jönköpings centrum, bekymrar inte Hassan.

Annons

— Det tar bara fem minuter att ta bilen dit. Jag ska driva en gourmetlunchrestaurang och bara ha öppet på kvällarna efter bokningar. Restaurangen ligger omgiven av olika företag men jag hoppas att folk ska vilja komma på lunch och på brunch på lördagar och söndagar, säger Hassan som ska fortsätta som "Hemmakock" också i fortsättningen.

Matintresset har han med sig från barndomen i Iran där hans mamma lärde honom att laga mat ifrån grunden med enkla medel.

LÄS MER: Hassan testar matmarknaden

När Hassan var 24 år tvingades han fly i mitten av 1980–talet från sitt hemland med hjälp av en smugglare.

— Jag sålde min butik med fyra anställda och allt jag hade för att kunna betala honom. Kriget mellan Iran och Irak gjorde att alla män drogs in i det och jag saknade det nödvändiga intyget att slippa kriget. Det fanns ingen annan utväg än att fly.

Hemma lämnade Hassan sin fru, dotter och nyfödde son och begav sig tillsammans med smugglaren ut på den långa och farliga vandringen i bergen mot Turkiet.

— Vi sov på dagarna, på nätterna försökte vi fixa mat. I fem dagar gick vi över bergen. Det var jag och smugglaren.

I Turkiet blev Hassan kvar drygt ett halvår på ett slitet hotell. Smugglaren var som bortblåst. Hassan letade tomflaskor på nätterna och pantade dem och gömde sig på dagarna.

— En dag kom smugglaren med ett falskt pass. Jag försökte två gånger att komma med flyget men blev utkastad. Den tredje gången kom jag med flyget till Öst-Berlin och sedan tog jag tåget till Sverige.

Då först kunde Hassan ringa hem till sin fru och berätta att han var framme och i säkerhet.

— Min fru hade pass och vi möttes till sist i Trelleborg. Då var jag glad.

LÄS MER: TV-kock öppnar restaurang

Det blev Torsbro, Uppsala och sedan skräddarjobb i Borås för familjen. En dag stannade de vid järnvägsstationen i Jönköping och tyckte att staden var så vacker. De flyttade hit.

Idag är du och din fru skilda?

— När man kommer till ett land som är totalt annorlunda kan det vara svårt att anpassa sig. Vi reagerade olika när vi kom hit, det är inte en ovanlig händelse för flyktingar, säger Hassan.

Erfarenheterna från flykten har lärt honom att det alltid finns andra chanser i livet.

— Ingen motgång är slutet för mig, det går alltid att hitta nya vägar.

Hassan om Jönköping

Jag har bott i Jönköping i 30 år och har inte kunnat flytta härifrån. Det är så fint me..

Jag har bott i Jönköping i 30 år och har inte kunnat flytta härifrån. Det är så fint med allt vatten och folk är så snälla. Jag känner mycket kärlek här.

Bästa platsen

Sjöarna, allt vatten som finns här.

Där äter jag en god middag

Det finns så många bra ställen, kvalitén har höjts på maten de senaste åren. Ett ställe jag gärna äter på är restaurang Hemma.

Så kan Jönköping utvecklas

Det behövs fler människor här och då måste det också byggas mer bostäder.