Ola Lundbergs förslag på ett nytt svensk seriesystem inom svensk hockey möttes snabbt av jubel. SHL-klubbarna pratade ihop sig och ställde sig snabbt bakom ensamutredarens förslag.

– Om alla klubbar kan ställa upp på det här så kan vi det också, det är ingen big deal. Det är bra med upp- och nedflyttningar i svensk hockey och den här modellen är snarlik den vi har idag. Vi tycker att det är ett bra förslag, sa HV71:s klubbchef Agne Bengtsson till JP-sporten den 7 februari.

På Svenska Ishockeyförbundets förbundsmöte den 15 juni ska ett nytt seriesystemförslag röstas igenom. Förslaget som förbundet har presenterat liknar det som Ola Lundberg la fram för sex månader sen.

Nu har förslaget fått stort motstånd.

I ett öppet brev riktar hockeyallsvenskan, hockeyettan och seriernas klubbar stor kritik mot SHL och förbundet. De uppmanar dessutom landets hockeydistrikt att rösta nej till det nya förslaget.

Fakta: Seriesystemförslaget

Så här såg förslaget från ensamutredaren ut.

SHL: 14 lag som spelar 52 omgångar. Sl..

Fakta: Seriesystemförslaget

Så här såg förslaget från ensamutredaren ut.

SHL: 14 lag som spelar 52 omgångar. Slutspel med play in (lag 7-10 i åttondel), sedan kvarts- semi- och final. Lag 11-12 har spelat klart. Lag 13-14 spelar play-out där vinnaren håller sig kvar och förloraren flyttas ned.

Hockeyallsvenskan: 14 lag som spelar 52 omgångar. Slutspel enligt samma modell som SHL. Finalvinnaren går direkt till SHL. Play-out mellan lag 13-14 där förloraren flyttas ned.

Hockeyettan: Bantas från 47 till 36 lag som placeras in i tre geografiskt indelade serier jämfört med fyra i dag. 22 matcher i grundserien. De fyra bästa lagen i varje serie går till superettan där det sedan blir slutspel enligt samma modell som SHL och hockeyallsvenskan. Finalvinnaren flyttas upp. Lag 5-12 i grundserien spelar vidare i tre geografiskt indelade serier där lag 7-8 spelar play-out och de tre förlorarna åker ur.

HC Dalen är en av klubbarna som står bakom det öppna brevet.

”Vår gemensamma uppfattning är att SIF och SHL tillsammans bestämmer vad som är bäst för svensk ishockey utan att lyssna på och ta hänsyn till distrikt samt klubbarna i hockeyallsvenskan och hockeyettan” står det i brevet.

Klubbarna menar även att SIF talar med tomma ord.

”SIF:s ledning talar med tomma ord om den demokratiska processen och att ishockeyrörelsen ska arbeta tillsammans för att vara starka men i denna fråga har man gett prov på att det bara är tomma ord”.

Några av klubbarnas viktiga synpunkter på det nya seriesystemförslaget är:

”Förslaget halverar antalet platser att spela om vilket försämrar möjligheterna att skapa en spännande grundserie med så många avgörande matcher som möjligt”.

”Att förslaget tar bort hockeyettans möjligheter att öka det kommersiella värdet och det totala intresset och därmed intäkterna till klubbarna”.

”Att förslaget innebär en halvering för hockeyettan med 46 lag som i kvalserien endast spelar om en plats upp till hockeyallsvenskan. Lika många som överliggande serier har med 14 lag”.

Relaterat: Hockeyns seriesystem förändras - lag kan åka ur direkt
Relaterat: De kan bli framtidens stjärnor i HV71 – se listan på alla 03:or som börjar på Sanda
Relaterat: HC Dalen värvar tre spelare
SHL