LÄS MER: Kommunen lyckas inte få ner kvävedioxiden

Så var kvällen kommen. Kvällen för Jönköpings-Postens arrangemang #jkpgåsikt på Harrys, ett debattforum som många ville ta del av. Några av dem var vännerna Kersti Evemalm och Ann Bjurgren som för första gången såg debatten #jkpgåsikt på Harrys.

— Man läser alla insändare i JP om debatten kring cyklar och bilar så det ska bli intressant att höra vad de har att säga om det, svarar Kersti Evemalm på frågan om varför de valt att komma.

— Jag skulle gärna vilja höra om det finns tankar om att lösa trafikpropparna och hur folk ska undvika att köra genom stan, säger Ann Bjurgren.

Kvällens panel bestod av Bert-Åke Näslund (M), Mona Forsberg (S), Mats Weidman (MP), regionråd Rune Backlund (C), Simon Zachrisson, Cykelfrämjandet, Jesper Steén, vd på Jönköping city och Anders Berthling, Naturskyddsföreningen i Jönköping. Fyra blockfrågor diskuterades och bland annat blev kollektivtrafiken i Jönköping en het potatis.

Färre busshållplatser

Anders Berthling vill återinföra spårvagnar i Jönköping och tycker att kollektivtrafiken ska bli gratis, något som inte Bert-Åke Näslund höll med om. Många av paneldeltagarna var däremot överens om att hållplasterna i Jönköping måste bli färre för att bussen ska gå snabbare och bli mer attraktiv att välja än bilen.

Annons

De fyra blockfrågorna

• Kommer Jönköpings kommun att klara av klimatmålen?

• Bilfri innerstad eller inte? ..

De fyra blockfrågorna

• Kommer Jönköpings kommun att klara av klimatmålen?

• Bilfri innerstad eller inte? Var och hur ska vi parkera?

• Busstrafik och kollektivtrafik - hur är den i dag och hur ska den vara?

• Jönköping ska vara en cykelstad - vad blir det av det?

— Problemet med bussen är antalet hållplatser för när bussen står stilla det är då de förlorar tid, säger Bert-Åke Näslund.

Jesper Sten tror inte heller att färre busshållplatser skulle vara ett problem.

— Människan är i grunden lat så det gäller att inte bara ha en busshållplats i city såklart men får det blir människor att åka buss tycker jag att man ska titta på en sådan lösning.

Tror inte klimatmålen uppfylls

Klimatmålen som är demokratiskt antagna och som kommunen har som mål att uppfylla år 2020 var paneldeltagarna överens om att kommunen troligtvis inte kommer att klara. Det här med en bilfri innerstad var det dock olika åsikter kring.

— Vi vill ju skapa en stad där människor kommer tillsammans och trivs. Fina stadsmiljöer gör en glad, man blir glad av det, säger Mats Weidman.

Jesper Sten menar dock att Jönköping skulle tappa besökare till andra städer om biltrafiken skulle begränsas i stan.

— Jag blir också extra glad när solen skiner, när gräset är grönt och vattnet är blått men vi lever ju inte i en sådan värld riktigt. Begränsar vi biltrafiken till stan får vi också färre besökare.

Missade du kvällens debatt? Se reprisen här.

LÄS MER: Deras uppdrag: Få studenter i Jönköping att cykla säkert