Snart byter Högskolan i Jönköping varumärke och döper om sig till nya namnet Jönköping University. Det blir ny enhetlig logotyp, en ny webb istället för dagens fem och ny grafisk manual.

Eva Ossiansson är universitetslektor och forskar i marknadsföring vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet.

— Grunden är ofta att man vill särskilja sig, säger hon om nya varumärken.

Jämfört med anrika universitet måste högskolor lägga mer pengar på marknadsföring för att attrahera både studenter och duktig personal. Från att vara en högskola i mängden blir man nu unik med nya namnet.

Annons

Samtidigt nedtonas profilen för fackhögskolorna när de marknadsförs under gemensamma namnet Jönköping University.

Tänkt till

Eva Ossiansson ser signaler i namnbytet.

— En högskola får inte kalla sig universitet hur som helst. Men ordet University verkar inte vara skyddat. De byter till ett namn som ändå ger en klang av högre status och universitetstillhörighet.

Engelskan ger en internationell signal. Hon jämför med Jibs som redan från början kallade sig handelshögskola och satte ordet "internationella" framför.

— Någon har tänkt till och vill skapa ett mervärde, konstaterar hon.

Men hur mäts vinsten av ett namnbyte?

— Det är svårt. Men ofta lägger man för stor vikt vid namnfrågan. Det räcker inte med ett nytt namn. Det blir som att byta märke på chipspåsen men behålla samma chips. Nytt namn kräver också att man fyller det med ett annat innehåll, säger Eva Ossiansson.

Kontaktnät

I det långa loppet är det folks förväntningar och upplevelser av innehållet som avgör, menar Eva Ossiansson.

Får man jobb och kontaktnät efter utbildningen? Är studentorten trevlig och finns bostäder? Viktiga frågor för studenterna som alla lärosäten slåss om idag.