Förklaringen till att det fortfarande går att resa till det gamla priset är att det tog längre tid än vad politikerna trodde att förbereda tekniken inför höjningen. Men den 7 januari blir det alltså dyrare att pendla med kollektivtrafiken.

Nya biljettpriser (nuvarande pris inom parantes)

Periodkort 30 dagar

En zon 680 (630)

Två zoner 800 (740)

Länet 1.140 (1...

Nya biljettpriser (nuvarande pris inom parantes)

Periodkort 30 dagar

En zon 680 (630)

Två zoner 800 (740)

Länet 1.140 (1.060)

Periodkort 20 dagar

En zon 690 (640)

Två zoner 820 (755)

Länet 1.220 (1 130)

Kontantbiljett ombord:

En zon: 30 vuxen, 18 ungdom (oförändrat)

Två zoner 65 (60) vuxen ung

Kontantbiljett ombord:

En zon: 30 vuxen, 18 ungdom (oförändrat)

Två zoner 65 (60) vuxen 39 (36) ungdom

Student:

En zon 510 (475)

Två zoner 600 (555)

Län 855 (795)

Ungdomskort:

190 (175)

(Källa: Jönköpings länstrafik)

Ett 30-dagarskort över en zon blir 50 kronor dyrare och över två zoner 60 kronor dyrare. Det blir nästan tusen kronor dyrare att pendla med länskort 2018 jämfört med 2017.

En zon höjs inte

Annons

Den enda resan som får oförändrat pris är kontantresor och betalning med reskassa över en zon.

I en tidigare intervju sa Rune Backlund (C) så här om prisändringen.

— Vi har haft en diskussion i Jönköping där biljettpriserna anses vara höga för en enkelresa. För tre år sedan sänkte vi priset på de mellanlånga resorna så det är fortfarande jämförelsevis lågt.

Kunde höjts mer

Höjningen väntas ge ökad inkomst med cirka 13 miljoner varav fem miljoner är över indexuppräkningen Länstrafiken går mot ännu ett år med underskott 2017, som enligt en prognos kan bli nästan 33 miljoner.

— Det kunde ha blivit en ännu större höjning, men vi har genomfört andra besparingar och har skjutit till mer av skattemedel i stället, sa Backlund tidigare.

Hur tror du att prishöjningen kommer att tas emot av resenärerna?

— Det vet vi sen alla tider att det blir synpunkter och ifrågasättanden. Men sen sker det en snabb anpassning. Man ska också komma ihåg att ungefär 60 procent av resan betalas med skattemedel, sa Rune Backlund också i den tidigare intervjun.