Från och med den förste september i år gäller den nya nationella beräkningsmodellen av koldioxidutsläpp, WLTP, för husbilar som tillförs ovanpå dagens bonus-malus-system. Detta medför att vissa husbilar nu ska vara testade enligt en ny körcykel för koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning och ge ett nytt värde som kommer att ligga till grund för beskattning.

Den nya mätmetoden i sig behöver inte vara ett problem. EU-regler för mätning av utsläpp ska självklart implementeras i medlemsstaterna, men det innebär inte nödvändigtvis att dessa måste innebär kraftigt ökad beskattning – det är en fråga som Sverige styr över. Regeringen har möjlighet att agera för att se till att skatten på utsläpp är proportionerlig och skälig.

Det är anmärkningsvärt att finansdepartementet och Transportstyrelsen om vartannat skyllt ifrån sig ansvaret på den andre och kommit med motstridiga uppgifter när en hel bransch har sökt svar på hur en ny betydande skattebörda ska påverka dem. Företag inom husbilsbranschen har redan börjat varsla om uppsägningar, exempelvis har husbilstillverkaren Kabe i Tenhult offentliggjort att en stor andel anställda kan komma att sägas upp.

Moderaterna anser att vi bör ha ett system för fordonsbeskattningen som ger en mer rättvisande bild av olika fordonstypers klimatpåverkan. Det är nu tydligt att det finns ett problem med att beräkningsmodellen WLTP beräknar skatteuttaget på ett schablonmässigt vis så att exempelvis skatten för husbilar likställs med en tung lastbil. Det är uppenbart att den beräkningsmodellen i förhållande till nuvarande skatteregler inte ger en rättvisande bild av husbilars klimatpåverkan. Dagens ordning är varken proportionerlig eller skälig. Dessutom skapar skatten en märklig orättvisa mellan husvagnsägare och husbilsägare. Det här bör rättas till.

Annons

Regeringen borde agera för att stoppa den oskäliga skatten på husbilar. Det är en obefogad skatt som sätter krokben för turism, sysselsättning och tillväxt. Det är inte försvarbart att låta radikala och oskäliga skattehöjningar straffa ut en hel bransch och en specifik fordonstyp.

Helena Bouveng (M)

Riksdagsledamot i skatteutskottet

Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M)

Riksdagsledamot i näringsutskottet

Relaterat: Tillfällig inbromsning i husbils- och husvagnsbranschen
Relaterat: Här visar branschen upp det senaste