Efter sina studier inom industriteknisk design på Jönköpings tekniska högskola (JTH) blev Jordi Hans kvar i Jönköping.

Redan under studierna hade han börjat frilansa inom design och när fler och fler uppdrag kom in valde han att skapa ett företag (2013) inom Science Park: Jordi Hans Design. Idag är de elva personer i företaget, alla med en bakgrund som studenter på Jönköping University.

Om stilen

De kallar sig designkonsulter och skapar bland annat inomhusmiljöer, till exempel interiörerna till Ristorante & Bar La Locanda och Rekohörnan i Jönköping. De samarbetar även med arkitekter på Ibiza och tar fram hela huskoncept. Med mycket mera.

— Vår stil är ren, skandinavisk, rustik, retro eller lyxig. Vi börjar alltid med att låta kunden fylla i ett frågeformulär och så frågar vi om de har några referenser. Ibland får vi helt fria händer, säger Jordi Hans om uppdragen.

LÄS MER: Här är framtidens lunchlåda

Sjungande säng

De tar även fram egna designprodukter. Utvecklingen av dessa kan ta flera år och när de har en prototyp klar börjar det hårda jobbet med att hitta finansiärer.

Deras tre aktuella projekt just nu är Pure Leaf Beach, en uppfällbar strandfåtölj, Pure Leaf Love, en rund säng med belysning och musik och SideBuddy, en multifunktionell sidovagn för cyklar.

Inom kort kommer de att lansera en Crowdfunding-kampanj via Kickstarter för att börja dra in kapital till SideBuddy. Design och idé står Jordi Hans för.

— Det har tagit tre år från idé till färdig produkt, berättar han.

— Jag ville göra något åt avgaserna i citykärnorna och så står SideBuddy för en mer hälsosam livsstil.

Om vagnen

Jordi Hans hade också sett flera exempel på cykelsidovagnar, men de flesta var dyra och otympliga. Han ville ta fram en smartare produkt och ville även ge den fler funktioner än en enda.

Jordi Hans visar hur cykelvagnen även kan kopplas loss och användas som en barnvagn i affären eller varför inte som en vagn att sälja produkter ifrån på marknaden?

Kickstarterkampanjen drar alltså igång en bit in i juni. Förhoppningen är att få in minst 300-400 ordrar så att de kan pressa ner produktionskostnaderna så mycket som möjligt.

LÄS MER: Han är crowfunding-expert