Sommaren 1977 var "punk" fortfarande mer av ett engelskt skällsord än en genre. Musiken blev känd för svenska ungdomar genom Expressens Mats Olsson, som var i princip den enda journalist som gillade vad han hörde. I centrum av den gryende rörelsen stod Sex Pistols. De var något annat, något extremare, än det Ramones som hade fött begreppet punk.

Bombhot

Precis när spelningen skulle börja var 42:an tvunget att utrymmas - någon hade bombhotat lo..

Bombhot

Precis när spelningen skulle börja var 42:an tvunget att utrymmas - någon hade bombhotat lokalen. Polisen ledde ut alla konsertbesökare. Utanför cirkulerade raggare i stora amerikanska bilar, vilket fått många att tro att hotet kom från dem. En av dåtidens stora subkulturella konflikter var nämligen mellan raggare och punkare.

Enligt Lars Östvall, som samlat historia om Jönköpings musikliv under namnet Rockarkivet, stämmer inte det. Han säger att det rörde sig om en person som blev arg för att hen inte kom in på spelningen.

En av de som blev nyfikna var då tolvåriga Jönköpingsbon Janne Samuelsson. Vad var det här för ny och otroligt arrogant musik?

Snart därefter dök det upp handskrivna lappar på stan och annonser i tidningen. De flesta förstod ingenting, men de få som var med på tåget insåg storheten - Sex Pistols skulle spela på 42:an på Östra Storgatan (idag restaurang Samboosak).

– Jag och brorsan hade hört talas om punk någon månad innan. Att de skulle komma till Jönköping kändes helt otroligt, säger Janne Samuelsson.

Tillsammans med sin storebror tog han med sig 60 kronor och gick dit.

Extrem energi

– Man hade sett bilder men... den här attityden de hade. Det var verkligen "dra åt helvete", inte ett leende, ingenting.

Annons

Sex Pistols

Brittiskt punkband bildat 1975 i London. Ligger bakom låtar som "Anarchy in the U.K." och "Go..

Sex Pistols

Brittiskt punkband bildat 1975 i London. Ligger bakom låtar som "Anarchy in the U.K." och "God Save the Queen". Hann bara släppa ett album innan de splittrades efter en turbulent USA-turné 1978.

Britterna stod på en liten scen framför 150 Jönköpingsbor och var precis lika arga som vanligt. Kanske lite argare, eftersom det var söndag (med festande därefter) och publiken satt ner. Sid Vicious spottade in i väggen och väntade på en reaktion.

– Jag kände mig väldigt liten. Folk drack öl men jag vågade inte be om ett glas vatten. Hur vi än var skulle vi inte duga som publik, inställningen var "vi skiter i er", säger Janne Samuelsson.

Det var det här som imponerade med Sex Pistols, och punken i stort: attityden. Musikaliska färdigheter hade medvetet placerats i baksätet. Det valet kom att få avgörande påverkan på musikhistorien, men där och då var inte alla lika sålda.

– Vi som redan hade spelat en del var inte sådär jätteimponerade. Och högt var det inte. Men det var en jävla energi, säger Staffan Hagberg, då 20-årig utforskande rockmusiker.

Inte heller pressen var helt med på noterna. JP:s Lasse Anrell var den enda som hyllade britterna. Sven Magnusson på Smålands Folkblad skrev istället: "Många menar att Sex Pistols musik och text, vulgär med så kallade runda ord, är en social protest. En frigörelse för arbetarklassens ungdom. Skitsnack. Sex Pistols är fullständigt ofarliga."

Sådde ett frö

Efter omkring 30 minuter gick bandet av scenen. De sov en natt på Esso Motor Hotel på Rosenlund och lämnade stan. Några månader senare var de giganter: debutalbumet "Never Mind The Bollocks: Here's The Sex Pistols" släpptes hösten 1977 och blev punkens kanske viktigaste skiva någonsin.

Hemma i Jönköping hade Janne Samuelsson tagit med sig inspirationen in i pojkrummet och börjat skriva låtar. Hans nystartade Tant Brun, stans första punkband, hade kanske inte funnits utan uppvaknandet från Sex Pistols.

– Det var en sådan grej att köpa en gitarr och ställa sig på scen, man skulle kunna så mycket. Jag lärde mig attityden "det är inte så jävla svårt, gör det bara". Det lever jag efter fortfarande.