Så var det dags för landets färskaste partiledare att på riktigt göra entré. Kontrasten kunde inte vara större mellan den stukade Jonas Sjöstedts (V) regniga Almedalstisdag och Nyamko Sabunis (L) soliga onsdag.

Och hon utnyttjade till fullo det faktum att allas blickar är riktade mot henne. Efter en turbulent partistrid och oklarheter kring hennes motstridiga uttalanden i medier, vill många veta hur Sabuni ska styra Liberalerna.

Nu får vi en första hint. Efter att under onsdagsmorgonens utfrågningar ha duckat så gott hon kunde i frågor om KD-SD-lunchen samt nästa mandatperiods regeringssamarbete (uppenbarligen en strategi för att slippa ta tillbaka eller försvara diverse spontana uttalanden), kom dagens utspel: en satsning på eltransporter. Själva ordet elektrifieringskommission kan visserligen avskräcka. Men här kommer Sabunis omtalade tydlighet till nytta: syftet är att få till en nationell samordning där näringsliv och det offentliga tillsammans ser hur godstrafik kan köras på el. Med tanke på att godstrafiken står för en tiondel av trafiken i Sverige, skulle det minska utsläppen rejält.

Sänkta koldioxidutsläpp är en förutsättning för att nå klimatmålen, men utspelet är skickligt valt av ytterligare tre anledningar: För det första är klimatfrågan hemmaplan för den nya L-ledaren, som de senaste sex åren har arbetat som hållbarhetschef på ett teknikkonsultföretag. Hennes trovärdighet inom ämnet är hög. För det andra är det en okontroversiell fråga inom partiet, som dessutom kan hjälpa till att ena de två falanger som hon själv och de ombud som stödde henne påstår inte fanns. Och för det tredje lär det gå hem hos väljarna.

Annons

Klimatfrågan hamnar ofta i topp när väljare rankar viktiga politikområden. Från att ha varit ett smalt intresse på vänsterkanten, med symbolpolitik och godhetsmarkörer ständigt närvarande, prioriteras klimatlösningar nu i synnerhet av liberaler. Kombinationen av medvetenhet och framtidstro manifesteras dessutom klockrent av Nyamko Sabuni. Hon gör klokt i att påminna om att Liberalerna är ett parti som tror på forskning, innovationer och tekniska lösningar.

När detta lyfts brukar det dock inte dröja innan kritiker från vänster hånar borgerlig tro på teknik. Men ingen har påstått att alla lösningar finns på plats i dag. Däremot kommer människor även fortsatt att vilja resa, äta och till viss del konsumera. Dessa beteenden kräver transporter. Därför är den liberala synen på klimatutmaningarna rimligare än att skambelägga den som inte slutar flyga, äta kött och skaffa barn.

Det lär väljarna premiera. Inte bara boende i storstäder, som brukar vara Liberalernas mest trogna sympatisörer, utan även boende i gles- och landsbygd.

Detta poängterar även Jakob Olofsgård, förste ersättare för Liberalerna i Jönköpings län, som var på plats i Visby under onsdagen. Enligt honom kommer den planerade elektrifieringen att påverka hela länet och inte bara just de större städerna.

L-utspelet är dock ingenting som blir verklighet i morgon, eller ens i övermorgon. Men det är ett viktigt steg mot mer hållbara transporter. Och – inte att underskatta – ett första steg mot ett starkare liberalt parti.

Jakob Olofsgård, förste ersättare i riksdagen för Liberalerna i Jönköpings län, uppskattar att satsningen på elektrifierad godstrafik berör hela länet och inte bara storstäderna.