Nada Obradovic våndades i ett år med hur hon skulle göra med Saint Tropez innan hon kom fram till att det var dags att slå igen. Slutdatumet är den 20 juni och hon säger att den minskade handeln har underlättat beslutet att stänga.

Kan Jönköping City göra mer för att hjälpa butikerna?

– Jag har väldigt mycket i mitt huvud om detta, men vill inte uttala mig om det nu. Jönköping City och butikerna får jobba vidare. Jag hoppas att de rustar upp, har muskler och tänker utanför sin ”comfort zone”, säger Nada Obradovic. Hon fortsätter:

– Man kan inte luta sig tillbaka och vara bekväm i sina märken och tro att kunden är evigt trogen. Den nya generationen som växer fram handlar sina kläder på nätet, det är framtiden.

”Smågatorna måste leva upp”

Trots ökad näthandel vill alla ha en levande stadskärna, understryker Nada Obradovic.

– Smågatorna måste leva upp och det ska sprudla med aktiviteter utanför butikerna, säger hon.

Nada Obradovic tycker att konkurrensen från näthandeln har blivit allt mer påtagligt det senaste året, men själv vill hon inte ägna sig åt det.

– Jag vill inte jobba opersonligt, att folk går in i ett litet ”showroom” och klämmer på kläderna och sedan går och klickar hem sin beställning. Det är inte min grej.

Hennes grej är istället att uppmärksamma varje kund som kommer in i butiken. Hon har även utbildat sin personal i det, att alla kunder ska få ett gott bemötande.

Annons

”Hörs och syns”

Nada Obradovic har fått några jobberbjudanden, men säger att hon nu bara ska ta det lugnt och semestra utan att ha något att tänka på.

Hon vill inte säga vad hon ska göra framöver eller om hon kommer att bo kvar i Huskvarna.

– Men var jag än hamnar så hörs jag och syns jag, säger hon och skrattar.

Hon vill passa på att tacka alla sina kunder under de åtta åren hon haft butiken.

– Det är så många kunder som har hört av sig. De är underbara och det är där jag blöder mest.

Relaterat: Kända butiken stänger efter 54 år
Relaterat: Klädbutik säljer ut efter konkursen