Arbetet med nya gång- och cykelvägen som byggs utmed väg 132 mellan Huskvarna och Lekeryd påbörjades i februari, och har sedan i mars månad medfört påtagliga störningar i trafiken, som Jönköpings-Posten tidigare har berättat. Och fortsatta störningar är att vänta framöver.

– Vi är inne i en intensiv fas med mycket störningar i trafiken på grund av sprängningar och transporter. Vi lägger bland annat ledning och spränger, säger Torbjörn Säleby, platschef på Holst entreprenad.

– Fram till vecka 27 kommer det att vara trafikljusdirigering mer eller mindre varje dag. På helgerna försöker vi alltid att plocka bort det. Vi får sätta ner hastighetsbegränsningen till femtio kilometer i timmen vid trafikljusen.

För tillfället är det framför allt sprängningarna som orsakar störningarna. Men efter semestern ska trafikljusdirigering även användas vid ett antal ladugårdar, som står nära vägen.

Det är vid två platser som det nästan ser ut som att den planerade gång- och cykelvägen ska dras igenom ladugårdarna, men så är inte fallet. Alla byggnader ska vara kvar. I stället ska bredden på gång- och cykelvägen anpassas – i stället för tre meter planeras en bredd på ner mot två meter – vilket gör det möjligt att dra GC-vägen nära byggnaderna.

Annons

– Vi måste gräva så pass nära vägen att vi måste ha barriärer och trafikljus där, säger Torbjörn Säleby.

Samma höjd

Peder Lundberg, projektledare vid Jönköpings kommun, instämmer.

– Vi har gjort det bästa av situationen. Det blir målade linjer och räcken på vissa ställen, säger han.

I närheten av Lekeryds kyrka ligger relativt stora högar med sten utmed vägen, vilket har lett till frågor om vad som är på gång där. Saken är att gång- och cykelvägen, förutom en sträcka på cirka 200 meter, ska vara i samma höjd som bilvägen.

– För att komma upp i den höjden väljer vi att lägga sten, säger Torbjörn Säleby.

Ser ett ökat behov

Trafikstörningar är att vänta också under hösten, samt under åtminstone april och maj nästa år. Under våren står asfaltering på schemat.

Arbetet i sin helhet ska vara klart sista maj nästa år.

– Vi har haft ett väldigt tryck, framför allt från Lekeryd, om kopplingen mellan Lekeryd centrum och Tovrida. Sen fick vi den här luckan i och med att vi ändå ska gå fram med vatten och avlopp. Det blir en samfinansiering med Trafikverket, säger Peder Lundberg.

– Vi har sett ett ökad behov, inte minst i samband med att elcyklar har kommit på bred front. Folk vill cykla längre sträckor.