Du ringer oroligt till 1177. Kanske under en julhelg, när knappt ens fåglarna vet vare sig om vårdcentralen har öppet eller hur underbemannad och fullproppad med jobb akuten är. Du får svar, men inte av en människa av kött och blod utan av en robot. Du berättar om dina symptom och med hjälp av artificiell intelligens slussar roboten dig vidare.

Det blir en digital kontakt via videochatt. En sjuksköterska lugnar, gör en bedömning och ger råd för egenbehandling i hemmet. Du kan andas ut och behöver inte besöka en fysisk vårdmottagning.

Fascinerande eller läskigt? Det är framtiden och den fortsätter digitaliseras.

Medicin är ett område som mer än något annat drivits av forskning, innovation och teknisk utveckling. Därför är det inte konstigt att Sverige har som mål att bli bäst i världen på e-hälsa till 2025 och att Region Jönköpings län vill vara bäst i landet på digitalisering samma år.

Att det finns ett motstånd hos vissa har att dels att göra med att samhällets digitalisering i sig inte är sprungen ur medicinsk forskning, dels med att människors hälsa är privat och känslig. Att det finns grupper som är helt okej med att sköta bankärenden och inköp digitalt men tvekar eller rentav känner bävan inför ett digitalt vårdbesök är inte konstigt.

Samtidigt finns en stor grupp som ser digitalisering som en självklarhet och väntar sig att sjukvården ska följa med. Efterfrågan på digital vårdkontakt kommer inte att minska.

Annons

Det rimligaste för politiken och professionen när stora patientgrupper förklarat sig redo är att med all kraft jobba för att göra sig redo. Inte att exempelvis rynka på näsan åt aktörer som har digital vårdkontakt som bärande idé.

Att det sägs rakt ut att 1177 ska bli en nätläkarapparnas rolls royce är så glädjande och självklart att det borde ha sagts för länge sedan.

Samtidigt finns ett betydande digitalt utanförskap i samhället. Det kommer att vara en stor utmaning en generation framåt.

Det är bra att Region Jönköpings län har en projektledare till att lotsa patienter och personal in i framtidens vård. Det är ännu mer lovvärt att regionen satsar på digitala coacher som ska hjälpa ovana som tvekar inför att använda dator för att kontakta vården.

Det vore dock naivt att tro att den stora digitala generationsklyfta som finns kommer att gå att utradera. Det finns också andra grupper som av olika skäl inte kan använda digitala hjälpmedel till allt. Alla dessa måste få lika god vård som alla andra och bemötas med respekt på sina villkor, livet ut.

Detta gör omstrukturering och digitalisering ännu viktigare. Med ett minskande skatteunderlag och en ökande andel äldre kommer resurserna till den högspecialiserade sjukhusvården, akutvården och primärvården bara att räcka om vi klarar av så mycket det går på andra vis.

Därför är den artificiellt intelligenta robotmedarbetaren hos 1177 bästa tänkbara julklapp till såväl gammal som ung – oavsett digital kompetens.

Relaterat: 1177 kan bli som en nätdoktor