Skolinspektionen riktar i en ny rapport skarp kritik mot SFI. Under vintern har 15 kommunala och privata verksamheter inom SFI-undervisningen undersökts, och resultatet visar att 11 av dem behöver förbättras. Det gäller delvis andelen behöriga lärare, men den största bristen handlar om individanpassningen, som på många håll är så låg att den leder till att eleverna lär sig långsammare.

Det är olyckligt, men inte förvånande. Snarare bekräftar det att det finns en syn på invandrare som ett kollektiv. Självklart är nyanlända tvärtom en heterogen grupp som består av individer med skilda erfarenheter och kunskaper. När dessa placeras i klassrum med uppdraget att snabbt lära sig svenska, är proffsig undervisning i lagom takt ett rimligt krav.

I onsdagens Aktuellt i SVT uppmärksammades integrationsfrågan under ett direktsänt panelsamtal från Folkets hus i Kallinge i Ronneby, en kommun som har tagit emot många nyanlända de senaste åren. Deltagarna med invandrarbakgrund lyfte vid flera tillfällen upp språket som vägen in i samhället. Programmet belyste även att varannan utrikesfödd person fortfarande saknar jobb efter åtta år i Sverige.

Uppgifterna är inte nya, men tål att påminna om. En fungerande integration är en förutsättning för att nyanlända ska försörja sig själva och få ett meningsfullt liv, vilket togs upp på denna sida senast i lördags i en ledarkrönika med fokus på hur Sveriges nuvarande bidragssystem håller tillbaka främst kvinnor med barn från arbetsmarknaden.

Annons

Förutom att en välfungerande integration är viktig för välfärden, skulle den minska risken för slitningar och ett vi-och-de-tänkande i samhället. Tyvärr är detta mer önskningar än verklighet.

Grunden för punkterna på den nämnda önskelistan stavas språk. Skolinspektionens rapport innebär en hemläxa till många av de undersökta verksamheterna, men fungerar förhoppningsvis som en uppmaning till vissa av de kommuner som inte ingick i studien. I Jönköping satsar kommunen sedan en tid på att tydligare lägga upp undervisningen utifrån varje enskild elevs behov. Det kan exempelvis handla om täta avstämningssamtal, flexibla scheman med kvällslektioner för elever som arbetar, språkstöd för föräldralediga eller undervisning på arbetsplatsen för nyanlända som jobbar inom exempelvis industrin. Andelen behöriga lärare är 100 procent, berättar vuxenutbildningschefen Annica Svenningsson och Susanne Kristensson som är rektor för SFI och grundläggande vuxenutbildning.

Skolinspektionens larm kommer lägligt när partierna formulerar sina valfrågor. Från Liberalerna har det varit ganska tyst på sistone, men här finns ett gyllene tillfälle att lyfta fram behovet av en fungerande svenskundervisning för invandrare. Till helgen samlas Liberalerna till riksmöte i Västerås, och flera av programpunkterna rör just jobb, utbildning och integration. Chansen att kollegorna i Alliansen lyssnar lär vara stor.

Och vem vet, kanske ett konkret förslag för mer individanpassad SFI går hem även på andra sidan mitten. Läget är nämligen, för att att låna statsministerns favorituttryck, "helt oacceptabelt".