För ungefär ett år sedan beställde Jonas Ericson från Kumla en så kallad hoverboard eller airboard till sin då 13-årige son.

— Det började med att en kompis till vår son hade en bräda och den verkade ju kul så då ville sonen ha en sådan, säger Jonas Ericson.

När brädan kom så upptäckte han att det var fel färg, när de testade den inomhus så skakade den kraftigt.

— Den började trassla nästan omedelbart.

Efter det tog han kontakt med Outlet24sevens kundtjänst och blev uppringd av Johan Carlzon som driver företaget med säte i Gränna. Han fick instruktioner hur han skulle kalibrera brädan. Senare testade de brädan utomhus för första gången.

Då fungerade den i 50 till 60 meter innan den slutade fungera helt och hållet. Efter det kom han överens med företaget om att skicka tillbaka brädan för kontroll. Han fick olika förklaringar till felen, men fick beskedet att företaget testat brädan i fem kilometer och att den då fungerade. Nu ville företaget ha betalt för felsökning. Detta var i mars, Jonas motsatte sig att betala för felsökningen och efter en diskussion så sa han att han skulle kontakta Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att häva köpet. Efter det har han inte lyckats få kontakt med företaget, trots upprepade försök per mejl och telefon.

— De har både tagit betalt för brädan och behållit den.

Viktigt uppmärksamma

Nu vill han varna andra, han har själv sett att det finns flera anmälningar hos ARN och mycket kritik mot företaget på konsumentsidor på nätet.

— Sista gången de svarade tror jag var i april. De produkter de säljer vänder sig till barn och ungdomar. Jag började kommunicera skriftligt med dem för att kunna dokumentera vad som hänt, säger Jonas Ericson.

— Det är klart att det påverkar. Jag har en son som var jätteglad, han hade sparat ihop de här pengarna själv. Det här var en jättestor besvikelse för honom. Det är det som gnager hos mig. Jag tycker det är katastrofalt att man kan få bete sig så här.

Annons

12 december beslutade ARN att Jonas Ericson hade rätt att få tillbaka de 3449 kronor som han har betalt för sin bräda, eftersom felet uppstått inom sex månader efter köpet. Outlet24 seven har fått god tid på sig att betala men det har de inte gjort, de har heller inte svarat på mejl.

Inte tvingande

Under 2016 hade Allmänna reklamationsnämnden sex ärenden som gällde Outlet24seven. I fyra av fallen har företaget fällts, ett ärende har avvisats. En av anmälningarna är ännu inte avgjord. ARN:s beslut är rekommendationer, företagen är inte skyldiga att rätta sig efter besluten men de flesta brukar ändå göra det eftersom det finns en överenskommelse på marknaden.

En annan kund, en man i Stockholmsområdet, säger att han nu har stämt företaget eftersom det stod i garantivillkoren när han köpte brädan att de skulle rätta sig efter ARN:s beslut.

— De skrev i sina garantivillkor som fanns på hemsidan att de följer ARN:s rekommendationer. Vi har ett avtal och garantivillkor som de inte följer. Sedan har de tagit bort det från hemsidan, säger han.

Till tingsrätten

Hans historia liknar Jonas och de andra anmälningarna. Brädan fungerade inte som den skulle, kunden krävde att företaget skulle reparera den men företaget hävdade att kunden orsakat skadan själv. ARN skriver i sitt beslut 16 november att företaget inte har visat på någon utredning eller bevis om yttre påverkan och rekommenderar att Carlzon i Grenna Ab ska betala tillbaka 2882 kronor. Det har de inte gjort.

Tvisten som är ett civilmål ska avgöras vid Södertörns tingsrätt senare i år, kunden kräver att få tillbaka det han har betalat.

Till inkasso

En kvinna i norra Sverige ville ångra sitt köp med hänvisning till lagen om distansavtal, hon skickade tillbaka brädan och betalade inte fakturan.

Outlet24seven godtog inte detta, hon fick krav på att betala för produkten men inkassoföretaget backade efter att hon kontaktat dem. Hon lyckades aldrig få direktkontakt med Outlet24seven men fick till slut fick hon rätt i ARN.

Kvinnan är kritiskt till att det inte går att få kontakt med företaget per mejl, något telefonnummer finns inte att ringa. "Oseriöst" säger hon till JP.

Sociala medier

Två andra kunder har gjort anmälningar till Konsumentverket, som ska ta ställning till om Outlet24seven har oskäliga avtalsvillkor.

På konsumentsidan Trustpilot finns fler negativa omdömen om företaget.