Under hösten har digitala kvitton testats i ett antal butiker, skriver Axfoods i ett pressmeddelande.

— Piloten har hittills fallit ut till belåtenhet och visar den senare utvärderingen detsamma kommer vi att gå i skarpt läge till kund någon gång under första halvåret 2018, säger Bo Bäckström, systemchef på Axfood i pressmeddelandet.

Enligt Svensk handel skrivs det ut 1,7 miljarder papperskvitton varje år, vilket ska motsvara 60 000 träd.

Annons

Digitala kvitton införs för att förenkla, minska nedskräpningen och framför allt spara på miljön, uppger Axfoods.

— Det här rimmar helt med vårt hållbarhetsarbete. Om kunderna i samtliga våra cirka 500 butiker skulle välja digitala kvitton skulle det betyda att vi sparar drygt 255 miljoner papperskvitton om året, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood i pressmeddelandet.

Kunderna kan fortfarande välja papperskvitto om de vill ha det, enligt krav från Skatteverket.

Enligt lag måste handlare registrera alla köp i ett kassaregister och alltid erbjuda kunden kvitto. Men enligt ett uttalande från Skatteverket i höstas så spelar det inte någon roll om kvittot är digitalt eller papperskvitto.

— Vi vill inte stå i vägen för teknikutvecklingen. Som det ser ut i dag accepterar vi digitala kvitton, sa Conny Svensson, nationell samordnare på Skatteverket till TT.