Bakom konceptet står entreprenören Patrik Hertelendy som driver företaget Wellness Travel. Han är uppvuxen på Torpa och jobbat på Destination Jönköping och kan sin stad väl.

— Jag har sett hur otroligt Jönköping har utvecklats sedan 1980-talet. Då skulle det inte gå att genomföra sådana här matvandringar. Nu är Jönköping landets femte restaurangstad, säger han.

Guided Food Walk startades egentligen för snart ett år sedan men mer som ett event för företag. I sommar och för drygt ett par veckor sedan har det blivit en satsning för turister och andra privatpersoner.

Vill överraska

Annons

Konceptet bygger således på att under tre fyra timmar besöka ett antal restauranger men också göra andra stopp, exempelvis på lyxiga hotellrum, träffa någon lokal kändis eller artist Det är bara fantasin som sätter gränserna. Under vandringen guidas gruppen runt på gator och torg och får lite stadshistoria i sig.

— Det gäller att kunna överraska och presentera något som är unikt för staden. Vi har många uppslag och en vandring ska inte vara den andra lik och målet är att det kan genomföras året runt.

Fast en skön sommarkväll får förstås en god inramning. Ett tiotal personer var med under fredagskvällens Food Walk.

En bra idé

En av dem Peter Hajas, som tidigare bott i Jönköping men nu i Österrike.

— Det här är en väldigt bra idé som jag inte sett någon annanstans. Det är också kul att få träffa människor som man inte känner och lära känna dem, säger han vid första matstoppet på restaurang Neo där det bland annat intogs baconlindade dadlar och friterad getost.

En hel familj Schmeling från Linköping med fritidshus i Lekerydstrakten hade också tagit tillfället i akt.

— Jag har studerat i Jönköping men bara på de år jag inte varit här har det hänt mycket med fler restauranger. Det är kul att visa upp stan för min irländska pojkvän David.

Mat