Som framgått av artiklar i JP planeras en byggnad i stadens centrum för Science Park, som enligt vissa bedömare kommer att påminna om Empire State Building. Förvisso en fantastisk förebild.

Få byggnader i världen har samma ikoniska framtoning som ESB. En gång världens högsta byggnad, inklusive spiran, den arketypiska avtrappningen uppåt och de eleganta proportionerna. Naturligtvis får liknelsen ses med en glimt i ögat. Något annat vore pretentiöst. Men associationen föranleder för min del några reflektioner.

1932 arrangerade MOMA (Museum of Modern Art) en stor utställning om internationell modern arkitektur. ESB, liksom den i det närmaste lika berömda Chrysler Building, hade färdigställts 1931. De kom inte med på utställningen. Tiden hade redan passerat dem, nu var det modernismen som var på väg in. Gotisk inspiration via New England eller Art Deco uppskattades inte längre. Det som visades på utställningen var verk av kända europeiska arkitekter, av vilka flera senare kom att emigrera till USA.

När Empire State Building färdigställdes 1931 var det världens högsta byggnad. I bakgrunden syns Chrysler Building.
Foto: AP/TT

Två amerikanska arkitekter var representerade på MOMA:s utställning. Frank Lloyd Wright förstås. Honom kom man inte runt. Hans verk var briljanta och hade en högst personlig stil även om han inte var typiskt modernistisk Den andre hette Raymond Hood, ett namn få har hört och ännu färre känner till. Han hade ritat McGraw-Hill Building, som också var färdig 1931. Huset ligger på 330 West 42nd Street, några få kvarter från ESB och MOMA. Denna byggnad kom att sätta koderna för framtida höghus på Manhattan. Rakare linjer, sparsmakad, minimalistisk dekor och med avtrappad profil i de högre delarna. Men ingen spira.

Annons

Arvet och inspirationen från ESB kom att förvaltas av Sovjetunionen. Efter andra världskriget byggdes ett halvdussin skyskrapor med imponerande höjd, med strukturella drag liknande ESB, med spira och med dekor som inte var alltför återhållsam. De gavs öknamnet ”Stalinkrokaner”. Kulturhuset i Warszawa är ett exempel som nog många Polenresenärer sett. Om det nu i Jönköpings västra centrum landar en byggnad som någon kanske tycker påminner om ESB, så kan den sägas ha tagit omvägen via Sovjetunionen.

Warszawa domineras av Kulturpalatset som var "en gåva" till Polen från diktatorn Josef Stalin.
Foto: Czarek Sokolowski/TT

Alla tänkbara märkesbyggnader som kan tillkomma i Jönköping centrum vill man gärna se någon symbolisk mening med. Höghushotellet på Tändsticksområdet markerar till exempel byggnadsminnet och stadens industriella vagga. Tändstickstillverkningen som gjorde staden världsberömd. Sedan har vi en spira för tro – Sofiakyrkan –och tycks få en för vetande – Science Park. Kulturen har redan Spira.

Ingemar Thorsén, arkitekt SAR/MSA (tidigare stadsarkitekt i Jönköping)