Det är inte längre ovanligt att se politiker dela bilder från sin vardag i sociala medier. På partiledarnas egna konton delas bilder som Jimmie Åkesson iförd basker framför Eiffeltornet, Annie Lööf i skidbacken eller Ebba Busch Thors hund – boxern Bella.

– Medierna har gjort att vi kommer närmare politikerna. De blir någon man kan förhålla sig till, en person som verkar klok och rimlig. Det blir lättare att välja den personen sen när man röstar, säger Marie Grusell, medieforskare på Göteborgs universitet.

Hon menar att det är ett växande fenomen som kommer från USA – att politiker närmar sig sina väljare genom att skapa en större bild av vilka de är bakom rollen. Där USA:s förre president Barack Obama kan användas som exempel.

Relaterat: Moderaterna startar egen intervjupodd

Personliga bilder blandas med politiska budskap. Genom mediekanaler som podcasts, Youtube och Instagram kan de, utan allt för många mellanhänder, också få ut sina ståndpunkter på ett mindre officiellt sätt direkt till väljarna.

– Man skapar en polerad bild av sig själv för att visa att man är pålitlig men det är klart att de censurerar sig själva något. Vi blir intima med politikerna utan att vara intima med dem, det skapar en artificiell vänskap, säger Marie Grusell och tillägger:

– Kritiska frågor kan fortfarande ställas men det kommer vara enligt deras format, det som passar där och då.

När det kommer till att värva väljare är det inte alltid det mest effektiva sättet då man i realiteten ofta når ut till de som redan står på samma politiska sida. Men har man ett längre perspektiv kan det stärka den väljarskara som redan finns.

Annons

– Vissa har höga ambitioner när de startar sådana här satsningar men de blir inte alltid så populära. Tänker man långsiktigt kan man dock få in personer som lyssnar eller tittar i efterhand och då passar det bra, säger Marie Grusell.