Vid lunchtid under torsdagen presenterade Trafikverket ”nationell plan för transportsystemet 2018–2029”. Efter en sammanvägning av olika faktorer som nationella mål, ekonomi och miljö, prioriteras olika projekt enligt en tidsplan. Hamnar ställs mot flygplatser, järnvägar mot vägar och stora projekt som höghastighetståg mot mindre upprustningar.

Planen presenteras vart fjärde år, varvid nya projekt läggs till. Det är detta som nu har hänt beträffande satsningen genom länet.

Längst ner i en tabell, i slutet av den 270 sidor långa planen, står det: ”Värnamo – Jönköping/Nässjö, elektrifiering o höjd hast”, att genomföras 2024–2029, till en kostnad av totalt 1 483 miljoner kronor.

— Av de pengarna har regionen och kommunerna lovat att skjuta till 500 miljoner. Jag är mycket glad över att vi äntligen kommer framåt i det här projektet, det är en stor framgång för regionen, säger regionrådet Rune Backlund (C)

Annons

Rune är ordförande i nämnden för trafik, infrastruktur och miljö. Även regionrådskollegan och Vaggerydsbon Carina Ödebrink (S) är nöjd med beslutet.

— Det är väldigt glädjande att Y:et finns med i planen. Det är ett stort steg framåt i ett länsperspektiv, och även nationellt i och med att satsningen möjliggör en avlastning för stambanan.

Läs även: Backlund: Fel att sänka hastighet på höghastighetsbana

Det handlar alltså om en elektrifiering. Detta innebär bland annat att de godståg som trafikerar sträckan Göteborgs hamn–Båramoterminalen inte behöver byta till diesellok i Värnamo. Det innebär också att tåg på stambanan kan dirigeras om mellan Nässjö och Alvesta via Tenhult–Vaggeryd–Värnamo om det är avbrott eller trångt på spåret.

Tenhult, ja… Det är den andra stora kostnaden i paketet utöver elektrifieringen; att anlägga en helt ny järnvägssträckning mellan Byarum och Tenhult. Denna gör att pendlare kommer att kunna ta sig mellan Jönköping och Värnamo på 50 minuter.

— Det här är en stor vinst för såväl kommunen som för länet. Det ger ett rundare län, med fördelar för både gods- och persontrafik, säger kommunalrådet Gert Jonsson (M).

Läs även: Rallarna blir kvar i tre år

Förslaget från Trafikverket går nu ut på remiss. Projekt kan komma att ändras, men det är ovanligt med större förändringar. Planer kan även komma att skjutas fram om den nationella ekonomin skulle bli ansträngd.

Regeringen tar beslut om planen i mars 2018.