Du kanske inte lägger märke till den i bakgrunden, den är bara där – musiken i butiken. Men den är till för att ge dig som kund en positiv känsla och du påverkas av den omedvetet.

Fakta: De mest spelade jullåtarna

Många av jullåtarna återkommer år efter år. När Stim i fjol sammanställde en lista på ..

Fakta: De mest spelade jullåtarna

Många av jullåtarna återkommer år efter år. När Stim i fjol sammanställde en lista på de mest spelade jullåtarna på Sveriges radiokanaler såg det ut så här på topp fem.

Mest spelade låtarna av svenska artister:

1. Tänd ett ljus. (Inspelad av Triad.)

2. Jul, jul strålande jul. (Inspelad av bland andra Håkan Hagegård, Carola Häggkvist och Sofia Karlsson, Esbjörn Hazelius & Ale Möller.)

3. Mer jul. (Inspelad av Adolphson-Falk med flera.)

4. Jul igen. (Inspelad av Just D.)

5. Happy New Year (Inspelad av Abba.)

Internationella låtar:

1. All I Want for Christmas is You. (Inspelad av Mariah Carey.)

2. Do They Know It’s Christmas. (Inspelad av Band Aid.)

3. Last Christmas. (Inspelad av Wham med flera)

4. White Christmas. (Inspelad av Ella Fitzgerald, med flera.)

5. Happy Xmas (War is Over). (Inspelad av John & Yoko and The Plastic Ono Band with the Harlem Community Choir.)

Fotnot: Listan avser radiospelningar i december 2013.

— Butiker använder musik för att det uppfattas som trevligt, det skapar en form av välbefinnande som gör att kunder handlar mer, säger Pernille K Andersson, doktorand på Karlstads universitet som har studerat hur musik påverkar människor i julhandeln.

Rör sig snabbare

Hon kom fram till att musiken påverkar vårt rörelsemönster i butiken. Är det högre tempo rör vi oss snabbare och handlar mer.

Annons

I studien användes inte typisk julmusik, utan populärmusik med vissa inslag av instrument som förknippas med julen, som bjällror. Troligtvis handlar du alltså lika mycket i jul oavsett om det är julmusik eller pop i bakgrunden. Men "Tänd ett ljus" och "White Christmas" kan sätta dig i julstämning.

— I de allra flesta fall uppfattar man traditionell julmusik som något positivt. Man associerar det med traditioner, glädje och familj. Som butik spelar man julmusik för att det är mysigt men också för att förstärka den känslan. Jag tycker själv att man blir glad när jullåtarna börjar spelas på radion, säger Pernille K Andersson.

Inte jobbigt

På Åhléns i Jönköping märker man också av att kunderna påverkas av julmusiken.

— Det är trallvänliga låtar och en del sjunger med. De blir glada och ja, då handlar de nog mer, säger Anki Dargazani, ställföreträdande varuhuschef, och förklarar att det är Åhléns huvudkontor som väljer ut vilken musik som ska spelas i butikerna.

Är det jobbigt att arbeta med julmusik i bakgrunden i en månad?

— Nej, det tycker jag inte. Jag tänker inte riktigt på musiken, man koncentrerar sig på kunderna. Så det känns inte som ett problem, säger Anki Dargazani.

Jul