Mycket har hänt sen 2017 inom sjukvårdsrådgivningen. Den 1 juni 2017 började vi samverka med nio andra regioner/landsting under dagtid vardagar och alla nätter. Då fick vi en utjämning av väntetiderna dagtid och under natten klart kortare kötider.

Sedan maj 2018 har flera anslutit sig till samverkan och vardagar och natt och vi är nu elva landsting/regioner som arbetar tillsammans. Nästa steg för att förbättra tillgängligheten togs 1 juni i år, när fyra regioner/landsting började samverka dygnet runt. Vi fick då ett nytt arbetsätt och vårdcentralerna tog tillbaka ansvaret att boka tid på jourcentralerna.

Det har medfört att vi i juni i år, vilket är en semestermånad med lägre bemanning, kunnat ta in de flesta samtalen i kön. I juni var medelväntetiden 14 minuter.

Jag har själv arbetat i telefonrådgivningen för 1177 nu under sommaren och mött enbart tacksamma invånare, ingen har klagat på väntetiderna senaste halvåret till mig.

Vi arbetar hela tiden med rekrytering, kompetensutveckling och arbetsmiljö. I våra regelbundna mätningar har vi en av regionens bästa arbetsmiljöer. Vi bedriver kompetensutveckling för alla våra sjuksköterskor regelbundet. Däremot har vi liksom många andra, svårigheter att få sjuksköterskor till Höglandet. Vi har därför sedan i maj en tillfällig lokal i Jönköping för telefonrådgivning.

I de årliga nöjdhetsmätningarna för tjänsten 1177 Vårdguiden på telefon får vi ett mycket högt resultat för bemötande, kommunikation och trovärdighet. Det som sticker ut är väntetiden, och det är just det som vi lagt mycket fokus på att förbättra.

Annons

Jag vill passa på att bjuda in alla regionpolitiker till vår arbetsplats 1177 och följa en sjuksköterska för att få en ännu mera tydlig bild av vårt dagliga arbete.

Britt Forsberg, Verksamhetschef

Relaterat: 1177 behöver bli mer tillgängligt och tryggt
Relaterat: Debatt: Det här är problemet med 1177