Tävlingsverksamheten har upphört sedan länge, och marken har återgått till jordbruket. Det ettriga motorljudet från topptrimmade tävlingsmaskiner har för länge sedan tonat ut.

Initiativet till banans etablering togs från SMK Värnamo, som vid tiden var i starkt behov av att kunna bedriva en motocross-verksamhet på lämplig plats inte alltför långt från Värnamo. Kontakter togs på olika håll, och snart fanns ett arrendeavtal signerat och klart med lantbrukaren Sten Andersson i Kushult.

Under våren 1968 kunde konturerna skönjas av vad som skulle bli en fullskalig motocrossbana. För att få en bansträckning som passade sporten anlades banan på ett kuperat markområde med många backar och andra svåra passager.

”Avgrundens oväsen”

”Etti avgrundens oväsen som vi kan klara oss utan!”, dundrade färgstarke Kushultsbon Einar Abelsson, vars gård var belägen i närheten av den blivande banan. Den stora majoriteten av lokalbefolkningen var dock positiva till etableringen av den nya arenan, och såg den som en tillgång i arbetet för en levande landsbygd.

– För traktens motorintresserade ungdomar var detta projekt det mest spännande som någonsin hänt. Tillsammans med kamrater på cykel gjorde jag återkommande platsbesök för att följa hur anläggningen växte fram, kommenterar Lars-Göran Andersson, som då hade fyra år kvar till laglig mopedålder.

”Arbetet följer tidsplanen och den här veckan har de byggt speakertornet”, meddelade en glad markägarehustru, Karin Andersson, en sensommardag.

Annons

– Framåt höstkanten kunde klubbens egna förare börja träna, och såväl syn- som ljudintryck var starka. Doften av het motorolja och bensin lägrade sig över byn, berättar Lars-Göran.

Premiär i oktober 1968

Bland de elitförare som tidigt använde banan för träningskörning var SMK Värnamos egna stjärnor Christer Hammargren och Jan-Erik Sällqvist. De lövskogsklädda backarna kring den nya motocross-banan kläddes i sina allra vackraste höstfärger, och tävlingspremiären närmade sig raskt efter åratal av planering och anläggningsarbete. Tävlingspremiären ägde rum i oktober 1968. Elitskiktet inom svensk motocross fanns representerad i startlistan, liksom klubbens egna toppnamn.

Trots höstrusk och duggregn hade storpublik lockats till den nya arenan i Kushult. Där bjöds även på ett uppvisningsheat med lätt modifierade rallybilar, kanske för att visa på banans lämplighet för rallycross. Det var en bilsportgren som växte i popularitet, efter introduktionen i England något år tidigare.

Rallycross på elitnivå kom under en följd av år att bli ett återkommande inslag i SMK Värnamos tävlingskalender på banan i Kushult.

Motocrossen bedrevs på såväl nationell som regional mästerskapsnivå, inte sällan med internationella inslag i startlistorna. När mästerskapskalendrarna så tillät kördes vid den här tiden en hel del rena inbjudningstävlingar inom svensk bil- och MC-sport, så även på banan i Kushult. Dessa tävlingar bidrog till att sätta den nya arenan på motocross-kartan, då man ofta hade sponsorer som garant för bra prispengar, vilket i sin tur gav hög nivå på startfälten.

Belgisk världsmästare

Kanske var det vid en sådan tävling som den belgiska värdsmästaren Sylvain Geboers gästade arenan. Tävlingarna drog storpublik från när och fjärran, och gav intäkter till bygdens näringsställen, bensinmackar och butiker.

Begreppet infrastruktur var kanske inte så väl känt för femtio år sedan. Vid etablering av en likvärdig arena i dag skulle höga krav ha ställts på tillfartsvägar, parkeringsytor, evakueringsmöjligheter och annat. Då kunde det bli kilometerlånga bilköer upp mot Starkeryd och ner mot Klevshult. Men det gemensamma intresset hade en uppfriskande förmåga att lösa de flesta trafikknutar. I början av 1970-talet hade intresset för rallycross vuxit sig riktigt stort och på våren 1973 satsade man därför på en stortävling i Kushult. Kända bilmärken som SAAB, Volvo, BMW och VW representerades av stjärnor som Per Eklund, Stig Blomqvist och Åke "Bryggarn" Andersson.

Tävlingen blev en stor publiksuccé med flera tusen besökare. Därefter blev stora rallycrosstävlingar ett återkommande inslag i tävlingskalendern under hela 1970-talet.

Kortfilm i färg

Vid en tillbakablick på motocross-epoken i Kushult, kan konstateras att den starkt bidrog till att sätta Hagshultsbygden på kartan. Samtidigt var det en lättflyktig tid, som det nu knappt återstår något spår av. Men ett och annat tävlingsprogram finns säkert sparat, liksom en del privata fotografier.

Ett värdefullt inslag i dokumentationen är den kortfilm i färg som gjordes av en lokal filmare, och som speglar verksamheten från start och till mitten av 1970-talet. Denna film som varit nästan helt okänd visades i samband med sommarens vägkyrka i Hagshult.

Se filmen här

Text: Lars Göran Andersson, i bearbetning av Gunnar Höglund