Det var Dagen H. Solen höll på att gå upp. Det skulle bli en strålande sensommardag och nästan hela Jönköpings befolkning var på fötter. Alla ville vara ute på stan denna historiska natt.

Reportrar på stan

På Jönköpings-Posten hade beredskapen varit på topp. De flesta reportrarna – utom undertecknad som nu gjorde sin blott tredje dag som volontär på tidningen – skulle rapportera på plats om den nästan magiskt stämningsmättade natt när Sverige skulle gå över till högertrafik. Thorsten Fransson gav sig iväg i sin bil, sportchefen Bertil Möllerström – mer känd som signaturen Kåbeus – grenslade som vanligt sin moped, familjeredaktören Ernst Juneby föredrog cykel medan Solveig Edström valde en stillsam promenad genom den nästan andäktigt tysta och förväntansfulla staden.

Folkomröstning

Diskussionen om att gå över till högertrafik hade pågått i åratal. Redan 1927 hade en kommitté föreslagit att kostnaderna för en övergång skulle utredas. Nya förslag väcktes ungefär vartannat år. 1955 hade gjorts en folkomröstning i frågan och vänstersidan vann med 82,9 procent. Några år senare hade stödet för högertrafik ökat och efter många timmars livlig debatt beslöts efter en ny omröstning 1963 att Sverige skulle få högertrafik.

600 miljoner skulle kalaset gå på, skrev JP, och det var det värt, ansåg den nyutnämnde högertrafikgeneralen Lars Sköld på Trafiksäkerhetsverket.

De sexkantiga skyltarna

Annons

Alltsammans hade föregåtts av intensiva informationskampanjer. I JP var det stora annonser från Högertrafikkommissionen med anvisningar om nya färdvägar, nya genomfarter, nya vägskyltar, nya väglinjer, nya – tillfälligt lägre – hastigheter. Det anordnades kurser i högertrafikkörning, på tv visades trafiksäkerhetsprogram och överallt längs vägarna sattes upp svarta sexkantiga skyltar med ett svart H.

I radio strömmade oavbrutet detta års landsplåga – ”Håll dig till höger, Svensson” med Rock-Boris. Carl-Gunnar Hammarlund och ”Bilradion” fick utökade sändningar och rapporterade direkt även natten för övergången.

Präst höll förbön

Hur kommer det att gå? frågade Jönköpings-Posten. Kan det bli en friktionsfri övergång?

Långt ifrån alla var säkra på det. I Malmö höll en präst dagen före övergången till högertrafik förbön för fotgängare och trafikanter som skulle ge sig ut i ett väntat trafikinferno. Uppe i Kungliga huvudstaden satt en betydligt lugnare prins Bertil – ”Motorprinsen” – och uppmanade svenska folket att passa på att ge sig ut i sina bilar denna historiska natt och morgon den 3 september 1967.

Karnevalsyra

Men visst gick det bra! Dagen därpå, den fjärde september, kunde Jönköpings-Posten rapportera om rena karnevalsstämning på Östra Storgatan - som då fortfarande var bilgata - sedan övergången från vänster till höger vägsida utförts med glans.

”Vi klarade H-premiären!” skrev tidningen i jätterubriker på förstasidan och på tre insidor. ”Trafiken flöt fint och humöret var på topp när Jönköping spegelvändes. En uppvisning i perfekt organisation. Egentligen var det bara fyrverkerierna som saknades”.