Sofia Svensson, 27, bor i Huskvarna och arbetar på Arlas kyllager. I veckan träffade hon sin nya PT Patrik Carlström för första gången.

Tips: Gör så här

Tänk: Jag ger mig aldrig.

Tänk: Inget ska bryta ned mig.

Skratta på träningen - det ..

Tips: Gör så här

Tänk: Jag ger mig aldrig.

Tänk: Inget ska bryta ned mig.

Skratta på träningen - det måste vara kul. "När de står där och plågas säger jag 'ge mig ett skratt nu - det är bara fem sekunder kvar', fast det är tio."

Vänj dig vid att vara på träningen, i gymmet, en timme först, 1-2 ggr/veckan. Snacka, gå runt. "Det är mitt största råd."

Ha delmål. Ska du gå ned 20 kg - sikta på de tre första.

Tävla mot sig själv, det är ointressant att tävla mot andra

Vill träna - det är det viktigaste - vill du inte är det meningslöst.

Träningsfilosofi: Patrik Carlström

- Jag var väldigt peppad och samtidigt lite nervös, som alltid när något är nytt. Men det blev avslappnat direkt. Inga konstigheter, säger Sofia Svensson.

Hon hade fått tips om PT:n av en kollega. Patrik Carlström kommer från Ljungby, är 38 år, guldmedaljör i EM i taekwondo och grundare av Jönköping Taekwando-do ITF. Som tränare snittar han 20 pass i veckan, för grupper och enskilda, företag och privata, i den blågula dojon på Ljungarum.

— De flesta som kommer till mig är förberedda. De vet att jag är en tränande coach, ingen Biggest loser-PT, säger Patrik.

Han har ett lite speciellt sätt. Vill inte överväldiga kunderna med diagram. Utan med motivation. Ibland skriker han på dem. Ibland behövs omvänd psykologi; "Jag tror inte du klarar 20 armhävningar ens...".

Och han har tydliga åsikter.

En rejäl träning handlar inte om vad du klarar av utan om vad du inte klarar. Du måste stressa din egna kropp för att få igång en utveckling. När man inte orkar mer - då börjar träningen. Om du gör tio armhävningar och slutar där så har du motionerat.

Med det sagt. Patrik tycker att fler borde motionera - mer.

Andra, som Sofia Svensson, behöver komma vidare.

- Jag fick egen häst när jag var 14 och gick på ridskola innan det. Så jag har ridit hela livet i princip. Nu har jag sprungit och cyklat men alltid gjort det själv. Så jag ville ta träningen en nivå högre. Jag ville se hur långt jag kan pressa mig själv, utmana mig själv för att se om jag kan bli snabbare, starkare. Bygga upp kroppen hållbart, säger Sofia.

— Men om man ser det på Patriks vis har jag väl motionstränat då. Så nu får jag väl anses ska börja träna ordentligt, tillägger hon och skrattar till.

Hon har gått på flera gym och deltagit i många gruppass tidigare, men ofta med en osäker känsla - har hon gjort riktigt rätt?

— På gruppass kanske de inte hinner korrigera och visa dig. Om Patrik står och skriker på dig "gör fem till!" - så gör du det. Man vill ju inte visa sig dålig då.

Som PT arbetar Patrik Carlström gärna med mål på kort sikt, att se tydliga resultat på utvecklingen snabbt. På deras första möte fick Sofia därför göra fyra tester: Hur många squats respektive sit ups och armhävningar hon kunde på en minut. Och hur länge hon kunde stå i plankan.

Sofia fick först uppskatta vad hon trodde att hon skulle klara. Noll riktiga armhävningar, trodde hon. Det blev två. Plankan höll hon en minut och tio sekunder. Armhävningar på knä och squats blev 32 vardera (Sofia trodde på tolv armhävningar).

Under 20 veckor ska hon nu ha en privat timme varannan vecka, övrig tid delta i hur många grupptimmar hon vill. Redan de tre kommande veckorna kommer hon se resultat, lovar hennes coach.

Hur kändes det efter första passet?

— Det är ju jobbigt, haha. Samtidigt väldigt skön känsla för jag kan inte pressa mig så hårt själv har jag insett. Och det gav mersmak för man kan ju så mycket mer än man tror, säger Sofia.

Patrik är inte mycket för sociala mediertrenden, att träna för andra, visa upp sig på Instagram.

— Det kändes också väldigt bra, att man gör det för sin egen skull, säger Sofia.

Med sig på vägen fick hon trots allt några kostråd. Inga dieter eller pulver. Men ett kostcirkeltänk. Även om Patriks träningsfilosofi är att rörelse går före just kost.

— Jag tycker att folk ofta börjar i fel ände. Kosten är ju viktig men utan att röra på sig tappar man ju motivationen. Medan du kan vara hur överviktig du vill du - du mår ändå bra av att röra dig, säger Patrik.

Sofia Svenssons PT-paket kostar 5 100 kronor.

Kostnaden var inte avskräckande - för henne.

— Nej, inte efter att jag hade kollat runt lite. Det får vara värt att investera de pengarna i min kropp. Hade jag inte lagt pengarna på det hade jag lagt det på annat, säger Sofia Svensson.