Black Friday har på bara några år blivit en allt starkare försäljningsdag för handeln. I fjol handlade svenskarna för sammanlagt 5,3 miljarder kronor på Black Friday, enligt Postnords uppgifter, vilket innebar att handeln då ökade med 46 procent jämfört med 2016.

Nu närmar sig årets Black Friday, som i år är 23 november, och Postnord räknar med att e-handeln fortsätter växa. Under Black Friday-helgen är Postnords prognos att det kommer att skickas 900 000 paket, jämfört med 719 000 år 2017, skriver Ehandel.se.

För att hinna med alla leveranser tar Postnord till exempel in 3 000 extraanställda under perioden, uppger Annemarie Gardshol, chef för Postnord Sverige, i Ekots lördagsintervju.

Men förra året slog Postnords prognos för Black Friday fel och många paketleveranser blev försenade.

– Alla var lite chockade när vi såg den enorma anstormningen mer paket. Så vi satte oss ner direkt efter förra årets högtid och drog lärdom av det. Så i år har vi laddat på mycket mer, säger Annemarie Gardshol i radiointervjun.

Annons

Per Ljungberg, vd för Svensk digital handel, är dock tveksam till att årets extrainsatser kommer att räcka:

”I år räknar Postnord med att paketvolymerna ökar med 25 procent dagarna efter Black Friday. Med tanke på hur sambandet tidigare sett ut mellan omsättningsökning och paketvolymsökning känns prognosen väl låg”, skriver han i ett pressmeddelande.

Samtidigt hoppas Per Ljungberg att han oroar sig i onödan och han skriver att han haft dialog mer Postnord.

”Jag lovar dock att vi kommer att fortsätta punktmarkera hur PostNord och övriga logistikaktörer klarar av leveranserna i samband med Black Friday och den därefter fortsatta julhandeln”, skriver Per Ljungberg.

LÄS MER: Följ med på ett besök på Postnords lager på Torsvik dagarna före jul