Det är torsdag i september. Klockan närmar sig halv tolv. Utanför den libanesiska restaurangen Samboosak på Öster i Jönköping börjar trottoaren fyllas på med folk.

LinkedIn skapar Lunch´In

Det skakas händer, visitkort i papper utbyts och här och där utväxlas även en och annan kram. En del kommer i jeans, andra i kavaj och kjol. Åldrarna är blandade.

LÄS MER: De samlar IT-branschens kvinnor

Är ambassadör

Konceptet heter Lunch'In och upplägget är enkelt. Genom det digitala affärsnätverket Linked'In meddelas varje vecka en ny lunchrestaurang att träffas på någonstans i Jönköpings city. Det är alltid en torsdag klockan 11.30. Den som vill och kan dyker upp utsatt tid - ingen föranmälan krävs.

Konceptet finns i flera svenska städer och sedan i somras även i Jönköping. Ambassadör här är Daniel Fransén, vilket i praktiken innebär att det är han som väljer ut och informerar om veckans träffpunkt, samt taggar de som skulle kunna vara intresserade av att delta.

LÄS MER: De nätverkade i Berlin

Så många

Daniel Fransén är bland annat marknads- och försäljningsansvarig på Red Capes IT med varumärket Webbhjältarna och rekryteringsansvarig på Miroi. Han berättar att Lunch'In i Jönköping startades av Kristian Andersson i juni.

— Efter tre träffar fick jag frågan om att vara ambassadör för nätverket här.

Fakta: Linked'In

Digitalt affärsnätverk som lanserades 2003, vd heter Jeff Weiner. Nätverket är börsnotera..

Fakta: Linked'In

Digitalt affärsnätverk som lanserades 2003, vd heter Jeff Weiner. Nätverket är börsnoterat och har i dag cirka 500 miljoner medlemmar i 200 länder.

Målet är att vara en mötesplats för företag och arbetssökande. Medlemmar lägger upp sina cv och kan nätverka genom olika grupper.

Grundmedlemskapet är gratis, därefter kostar en del extratjänster.

Annons

Eftersom det inte krävs någon föranmälan varierar antalet deltagare från gång till gång.

— Det har varit alltifrån fyra stycken till mellan 21 och 25 stycken, fortsätter Daniel Fransén.

— Det är jätteroligt att träffas så här förutsättningslöst, i andra nätverk finns det oftast anmälningsplikt men inte här och det är en fördel, eftersom det kan dyka upp något snabbt som gör att man inte kan komma. Det är en väldig frihet i det här konceptet.

Det är också möjligt, fortsätter Daniel Fransén, att besöka Lunch'In i andra städer. Den här dagen är till exempel Elise Pavicic med från Ulricehamn.

LÄS MER: Nytt nätverk ska stärka Jönköping som e-handelsstad

Är generösa

Hos dagens lunchsällskap, som efter en stund letar sig in i restauranglokalerna, ligger förväntan i luften. En del är där för första gången, andra har varit med förut och hälsar igenkännande.

— Det är klart man vill hit, det är jättetrevligt och alla måste ju äta, menar Erika Salonius från Esius Media.

— Det här ger så otroligt mycket, här träffar man människor man normalt inte hade träffat och man lär känna många olika branscher, säger Elise Pavicic, som håller på att starta eget.

De andra i gruppen nickar instämmande.

— Det här är ett jättebra sätt att umgås och att träffa kontakter, både potentiella kunder och arbetstagare, menar Gunnar Stenberg, IT-Mäklarna.

Elise Pavicic fortsätter:

— Tvärt om mot vad man kan tro så är det oftare som man rekommenderar någon i lunchgruppen för någon, än att man tar hem en egen affär. Man vill hjälpa varandra här och jag upplever att alla är väldigt generösa.

Fotnot: Torsdag 14 september träffas de som vill luncha och nätverka på Galleri Tegel klockan 11.30. Alla är välkomna.

LÄS MER: 100 IT-kvinnor samlas på Vox

Fakta: Lunch'In

Lunch'In är en fristående del av nätverkskonceptet Linked'In och finns hittills i sex länd..

Fakta: Lunch'In

Lunch'In är en fristående del av nätverkskonceptet Linked'In och finns hittills i sex länder.

I Sverige finns Lunch'In på cirka 39 orter, i storstäderna finns flera grupper verksamma.

I Jönköpings län finns nätverket i Jönköping och i Värnamo.

Det är gratis att bli medlem och lunchträffar anordnas i Jönköping city varje torsdag 11.30. Ingen föranmälan krävs.