— Man får känna skillnaden på lite olika humlesorter, säger Magnus Tjäder.

Han driver sedan flera år tillbaka kaféet och lunchrestaurangen Kroatorpet tillsammans med sin fru Nina Tjäder.

Efterfrågat

Kroatorpet källarbryggeri började lansera sina egna öl i höstas. Då satsade de på olika sorters ale i starkölsklass, ambitionen har varit att lansera en ny variant varje månad.

Nu har de hittat en ny nisch, folköl.

— Det är för att det är mycket folk som vill köpa hem en öl som den här.

Flitiga

De starka ölen säljs inte på Systembolaget utan får bara drickas på plats men folkölen får besökarna lov att köpa med sig och smaka hemma.

Annons

— Det är en jätteutmaning, alkoholen är en smakbärare. Ju lägre alkoholhalt, desto tunnare smak.

Lanseringen görs på fredag kväll, när det är after work.

Förutom de nya folkölssorterna så presenteras även några nybryggda starköl. Kroatorpet brygger i små volymer, tack vare det kan bryggeriet presentera nya varianter i hög takt.

De ville skapa ett folköl med mycket smak och kropp, och det tycker Magnus Tjäder att de har lyckats med.

— Jag vill få fram den riktiga humlesmaken med stor beska. Beskan är det som gör hela ölen.

Till folkölsvarianterna har han valt ut fyra humlesorter.

I grunden är han bagare men han säger att han förhåller sig till ölbryggning på samma sätt, det handlar om hantverkskunnande och kärlek till arbetet.

Process

Det gäller att ha ett recept som man tror på och att våga pröva olika smakkombinationer. När det gäller öl så krävs det dessutom mycket planering och tålamod, det tar fem veckor att brygga ett öl.

— Det är som att göra en tårta. Jag ser slutresultatet framför mig när jag gör tårtbottnen.

Det finns för övrigt fler kopplingar till bröd, en del av restprodukterna efter ölbryggningen går att återanvända.

— Det här kommer att bli bröd imorgon, ett grovt ölbröd.

Öl