Det är Interflora som i samband med internationella kvinnodagen vill hylla kvinnan och uppmärksamma att hon är underrepresenterad i det offentliga rummet. Enligt företaget föreställer endast ungefär tio procent av alla namngivna och ”påklädda” statyer kvinnor.

– Det finns fler kvinnliga statyer, men de är ofta avklädda, icke namngivna och inte till för att hedra en historisk person, säger Louisa Blomstrand, marknads- och e-handelschef på bolaget, som framhåller att manliga statyer ofta står i en kraftfull krigisk gest.

– Jag tänker speciellt på små tjejer och killar som dagligen ser imponerande figurer på piedestal i det offentliga rummet. De måste också se att även kvinnor representerar status och auktoritet. Att kvinnor har gjort, gör och kommer att göra stordåd. Det är oerhört viktigt.

Vill bygga ny staty

Annons

Företaget låter på internationella kvinnodagen sina florister smycka Sveriges kvinnliga statyer runt om landet, från Tärendö i norr till Båstad i syd, med blommor. En av statyerna som smyckas är pjäsen som föreställer polkagrisuppfinnaren Amalia Eriksson i Gränna.

– Hon står för en produkt som är en av Sveriges största souvenirer, som lever än i dag. Det är helt fantastiskt!

Bolaget ska också skänka 20 procent av försäljningen under internationella kvinnodagen till en fond, ”The Power of Flower”, med mål att resa en ny staty inom tre år.

– Vi har tänkt att Interfloras kunder ska få vara med och rösta fram vad det blir för staty. Vem de vill se en staty av, vem som ska göra den och var den ska stå. Det här är ett långsiktigt engagemang från Interflora, säger Louisa Blomstrand.

"En hjärtefråga"

Hur mycket av detta initiativ handlar om PR och hur mycket handlar om verklig omsorg av kvinnors rättigheter?

– Det här är en hjärtefråga för oss. Vi är ett kvinnodominerat företag i en kvinnodominerad bransch. Vi känner att slå länge vi behöver fira kvinnodagen, så betyder det att vi inte har lika rättigheter mellan män och kvinnor.