Just nu ligger Jönköping University ute med två okonventionella jobbannonser. Det är HR-avdelningen på högskolan som söker medarbetare med förväntningar om "en exceptionellt bra arbetsmiljö" och som "vill njuta av lyxen att ha en bra chef".

Enligt annonsen värdesätter de chefen Jenny Lundgren "nästan lika mycket som [vår] fredagsfika".

Hur kom annonserna till?

– Jag satte uppgiften att skapa dem i händerna på mina kreativa medarbetare. De är roliga och modiga på ett sätt som jag inte är. Jag ville att de skulle rama in vad som är kul och karaktäristiskt med vår arbetsplats, berättar Jenny Lundgren.

I annonsen betonas särskilt avdelningens förkärlek till fredagsfika. Där står: "Vi har ett enastående track record vad gäller fredagsfika. Vi ställer aldrig in... Någonsin. Fredagsfika är för oss lika självklart som att följa svensk arbetsrätt".

Är fredagsfikat verkligen ett stående inslag?

– Ja, den är lite helig. Det är ett trevlig sätt att samlas på, där vi umgås och talar om högt och lågt. Och det är uppenbarligen något som medarbetarna uppskattar, eftersom de valt att lyfta fram det.

Viktigt att pröva nya metoder

Jenny Lundgren är medveten om att annonsen kan uppfattas som oseriös, men tycker att det är viktigt att pröva nya metoder för att nå ut till folk.

Annons

– Vi försöker vara modiga. Förhoppningsvis tycker några att annonserna är spännande och personliga och lockas till att söka jobben. De har en kaxig ton men är skrivna med värme och ärlighet. Vi kanske inte attraherar alla, alla kan ju inte gilla allt.