När JP hälsar på så håller han som bäst på att göra ett batteritest på en robotgräsklippare samtidigt som han lyssnar efter missljud i maskineriet. Det skulle kunna vara en pojkdröm han agerar ut, att ha en egen bilbana.

Nu finns det förstås fler arbetsuppgifter, särskilt så här års.

— Jag håller fortfarande på och samlar in gräsklippare. Sedan åker jag hit till mitt hotell, säger Peter Tengström.

I branschen

Han har lång erfarenhet av maskinservice, han har arbetat som servicechef för Husqvarna AB. När han började fundera över att starta eget så tog han tag i en idé som han haft en tid, han startade Robo10 AB.

— Jag har jobbat med det här så länge, jag brinner för det här.

De företag, kommuner och föreningar som skaffat sig en robotgräsklippare har ofta inte tid eller kompetens för att underhålla de relativt dyra investeringarna som en sådan maskin är.

Annons

— Jag tror företagen funderar om de köper en sådan här maskin, vem tar hand om den? Där kommer jag in i bilden.

Peter Tengström beskriver det som en helhet. Han vill alltid själv hämta in robotarna för att se om slingan fungerar som den ska. Sedan servar han dem.

— Jag tar bort allt gammalt gräs och känner på hjulbultarna.

För ändamålet har han investerat i en miljövänlig tvättmaskin för robotar. Han har ett avtal med Husqvarna center så att han får tillgång till originaldelar.

När rengöringen är klar sätter han ihop roboten, putsar upp och gör ett nytt test.

— Sedan ställer jag den i min hyllsektion.

För närvarande samarbetar han med kommunen i ett pilotprojekt, han servar ett par robotar som klipper gräset i rondeller.

Hans förhoppning är att på sikt även kunna ha anställda.

I framtiden hoppas han att fler fastighetsägare, bostadsrättsföreningar och privatpersoner vill anlita honom.

— Det är lite roligt det här att de flesta har ett namn på sin lilla kelgris. Det är kul att hålla på med det.