Numera tjänar vägen klockan 00-05 som streetracebana till och från Shellmacken för motorburen ungdom med förkärlek till bilar utan ljuddämpare. Klockan 05 på morgonen tar bygg- och transporttrafiken vid, med tunga fordon bland annat till och från en helt ny stadsdel som byggts och slamrats kring de senaste tre åren. Någonstans kring 06 på morgonen startar infartstrafiken med ett konstant flöde av bilar med i nio fall av tio enbart en person bakom ratten.

Runt 10-tiden lugnar det faktiskt ner sig en liten stund. Mellan 12 och 15 (det vill säga tre av dygnets 24 timmar) fungerar vägen till vad den konstruerats till, som en aningen mer trafikerad lokalgata.

Från 15 är det dags igen. Nu vill pöbeln hem till sina tysta villakvarter. Det är dags att rulla sin stora suv till de tysta villakvarteren söder om staden igen. Kilometerlånga köer varje dag i båda riktningar. Från rondellen vid högskolan till ”Torparondellen” sitter folk med halvöppna munnar i sina bilar i snigelfart tills att klockan slår 18. Därefter tar nöjestrafiken vid. Det är dags att lufta motorcykeln, motocrossen och fyrhjulingen. Man kan stegra lite, varva och brumma lite extra mellan huskropparna i hopp om att någon förbipasserande uppmärksammar en på sin häftiga MC eller i sin sänkta BMW med avloppsrör som ljuddämpare. Sju dagar i veckan, 365 dagar om året.

Annons

Vägen är sedan långt tidigare känd för höga bullernivåer och undermålig luftkvalitet. Trots denna vetskap händer INGENTING från denna vanskötta kommuns sida. Med ett tekniskt kontor som i stället försöker sätta världsrekord i antal egendomliga trafiklösningar. Är det nyutexaminerade studenter ni rekryterar?

Nä, i stället breddar man vägen, bygger nya rondeller och ökar det redan alarmerande trafikläget. Man diskuterar och fikar sig igenom samrådskvällar kring fler alternativa infartsvägar, men lyckas inte stå på sig och de boende på andra håll vänder upp och ner på världen om förslagen skulle realiseras.

Inte fan kan väl trafiken öka från noll till tio procent genom just deras bostadsområde. Det inskränker ju på deras sfär och risken kan ju finnas att koltrasten inte hörs när man tar sitt morgonkaffe på balkongen. Jag kan hälsa att sådan lyx är otänkbar längs Barnarpsgatan. Här är otänkbart att ens vädra korsdrag och försöka föra en dialog inomhus under tiden.

Det är dags att börja inse fakta. Jönköping växer, Jönköpingsbon vägrar lämna bilen hemma eller parkera den på era papperskonstruerade infartsparkeringar. Pöbeln vägrar åka svindyr buss till och från sitt jobb. Bonnläpparna från kransorterna älskar åka ”in till stan” om kvällar och nätter och köra runt i sina trimmade fordon utan mål och mening.

Staden behöver en infrastruktur anpassad för en 150 000-mannastad, inte för en landsort på 30 000 människor. Finns överhuvud taget någon plan från kommunens sida? Tacksam för svar.

Boende utan boendekvalité

Relaterat: Planen: Omstridda Torpaleden kan få ny sträckning – konsult kallas in
Relaterat: Nu fortsätter trafikstörningarna på Söder och Torpa