Vårens avslutande symfonikonsert hade Beethoven i huvudrollen. Men kvällen inleddes med ett verk med raffinemang av den polske tonsättaren Witold Lutoslawski som levde 1913-1994. Vid mitten av 1980-talet, skrev han Chain 1. Här leker han med kontrasterande melodislingor som överlappande hänger ihop, som länkarna i en kedja. Men den målar också bilder av naturens uppvaknande efter vintern. I en modernistisk lek med klanger och rytmer viftar Lutoslawski med sitt trollspö.

Andra numret var Introitus, en pianokonsert från 1978, av den hyllade exsovjetiska tonsättaren Sofia Gubajdulina. Hon belönades med Polarpriset 2002. Här intogs scenen av den tyska stjärnpianisten Natalia Ehwald. Det här verket knyter an till det förra. Det målar också bilder av naturens vidder och ödslighet. Det finns en sorg och smärta i den här musiken som griper tag. Det vi hör är nutida impressionism som kräver en del av såväl musiker som åhörare. Natalia tänjer klangerna precis lagom för att skapa den rätta spänningen.

Beethovens symfoni nr 7 i A-dur lever lite i skuggan av de populära 5:e och 9:e symfonierna. Men denna är tveklöst ljusare och lättsammare än mycket annat han gjorde, inte minst sedan hörseln blev honom berövad. Första satsen slår mjukt an den dansande vårkänslan och skapar värme. Andra satsens förödande vackra Allegretto får tårkanalerna att pressa på. Här lyckades verkligen Ludwig van, med ett enkelt och minimalistiskt tonspråk skapa en dunderhit. Resten är ren njutning från en av historiens största. Eva mejslar mästerligt ut alla former och strukturer dessa verk innehåller. Och jag imponeras av det säkra och smakfulla urvalet.

Annons

Tack. Nu går vi ut i naturen.

Konsert: Söndagssymfonin – Beethovens sjua