Jag har tagit del av de senaste veckornas artiklar och insändare om utbyte av datasystem ROS till BOS inom Region Jönköpings län och är en av alla de som använder ROS dagligen. Jag kan inte förstå den arrogans som lyser igenom i Mats Bojestigs replik på insändare.

Hur kan han så totalt ignorera de brister som redovisats? Att ett byte måste genomföras har jag förstått (det vill tjänstemännen som inte använder Cosmic och ROS dagligen), och det är ingen som kan motsätta sig detta beslut trots invändningar från oss i vården men varför ska det göras med denna hast?

Vad jag förstår finns det en utveckling som planeras i BOS inom några år för att åtminstone börja närma sig det ROS vi har idag. Varför kan vi inte få invänta denna version så inte glappet blir så stort? Varför är det plötsligt så bråttom? Jag inser att tjänstemännens önskemål att få tillgång till alla de flashiga vyer som tydligen ska finnas i Cosmic (utöver allt det som finns redan idag och som ingen använder) har snabbat på beslutet men jag förstår inte varför det är så bråttom att införa ett halvfärdigt BOS.

Utveckling av funktioner i Cosmic är ju inte direkt känt för att gå snabbt och de önskemål som vi haft flera år har man sällan eller inte alls hörsammat. Allt vi önskat få förbättrat (kan bland annat nämna till exempel läkemedelsmodulen) verkar vara en oerhört trög process hos Cosmic. Våra ärenden hanteras visst i något slags ärendesystem som ska delas av alla andra Cosmic-användare i hela Sverige. Har förstått att det ligger flera hundra önskemål där som inte hanterats ännu. Vad är det som säger att detta skulle bli bättre med BOS? Och eftersom vi nu ska bli fler användare – kommer inte denna process då att bli ännu mer utdragen?

Annons

ROS som vi använder idag, upplever vi (och här kan jag prata för många användare) upplevs som mer alert med både nyutveckling och anpassningar för vår verksamhet och där verkar man vara väldigt snabb med att ta till sig de förbättringar och förändringar vi behöver.

Läste i Bojestigs kommentar också att det kommer att finnas e-learning-filmer att tillgå så vi kan se hur vi ska göra med det nya BOS. När ska vi hinna titta på dem? Vem sköter vårt arbete medan vi tittar på de här filmerna? Eller ska vi göra det på våra raster? Vi verkar ju inte få några extra personalresurser vad jag har förstått. Eller kommer tjänstemännen själva ut till oss och ger oss ett hjälpande handtag? Det verkar i alla fall finnas en övertro till vad vi ska hinna och orka med.

Vår primära uppgift är att vårda och ta hand om våra patienter, men vi börjar känna att det snart får vara nog med alla nya administrativa uppgifter som läggs på oss. Ge oss inte ännu ett system som ökar vår arbetsbelastning! Ge oss inte ännu mer administrativt arbete utöver allt vi måste göra idag! Låt oss behålla ett system som är väl inarbetat och ger oss en snabb tillgång till den överskådlighet vi så gärna vill ha – inte en massa finesser som vi inte hinner ta till oss och utnyttja eftersom genomströmningen av patienter är så snabb. Vänta tills vi får en uppgraderad version av det här BOS-systemet så kanske vi hinner ta till oss vilka fördelar det har. Vi kommer säkert att tycka att BOS också är ett enkelt system om några år när vi fått en chans att lära oss systemet, men jag ber å allas vägnar – hjälp oss med att införa detta på ett snyggare och mer välplanerat sätt så kanske ni (slutligen) får alla medarbetare med på resan. Rusa inte in i att införa något som ingen har koll på vilka konsekvenser det får att införa ett halvfärdigt system. Igen.

Är det bara jag av Regionens alla arbetare (med ett par undantag enligt insändare) som tycker så här? Hör hur det börjar diskuteras i korridorerna. Det är dags att vi höjer våra röster!

Och har du planer på att bli sjuk i höst? Tänk om – personalen hinner inte hjälpa dig eftersom den tittar på e-learningfilmer för att lära sig hur man ska få till beställning av prover i ett system som inte är färdigutvecklat än. Vi ska bara ändra en massa inarbetade rutiner för att anpassa oss till detta halvfärdiga datasystem…

En som försöker protestera från golvnivå

IT