Affären innebär att Smart blir dotterbolag till Tross som nu stärker sin portfölj av tjänster inom PR, event- och mediestrategi.

Pernilla Bertilsson som har drivit Smart i 14 år följer med till Tross och blir nu Creative Director på byrån och kommer även ansvara för marknadsföringen.

– Vi är mycket glada över bolagsförvärvet av Smart och att Pernilla kommer in med all sin erfarenhet och förstärker vårt team framförallt med sin förmåga att uppfatta våra kunders behov och komma med kreativa lösningar, säger Emil Trägårdh, vd på Tross, i ett pressmeddelande.

Omsätter 60 miljoner

I förvärvet ingår även eventstudion Rums som ligger på Atollen.

–Konceptet kommer att leva vidare där företag kan fortsätta att hyra Rums för sammanträden, konferenser eller andra event, säger Emil Trägårdh.

Tross omsätter i dag cirka 60 miljoner kronor men för bara fyra år sedan var det endast en miljon. Ökningen beror enligt pressmeddelandet på att man skapar digitaliserad kommunikation åt sina uppdragsgivare.

–Jag ser verkligen fram emot att vara en del av Tross. Det innebär också en personlig utveckling för mig som ligger rätt i tiden. säger Pernilla Bertilsson.