Ellen Andersson från Linköping är det senaste stjärnskottet på den svenska vokaljazzhimlen –ung (född 1991) och galet begåvad. Tillsammans med sin kvartett har hon redan rott hem utmärkelsen Gyllene skivan för debutalbumet ”I’ll Be Seeing You” och Jazzkatten som Årets nykomling 2017. Kvartetten tar avstamp i traditionen – repertoaren består alltså av standardnummer – men förhåller sig precis lagom respektfullt till den och förmår att göra något som känns både eget och samtida.

Idérikedomen är påfallande, många låtar sticker iväg i helt oväntade riktningar vilket skaparspänning i musiken. Det går kanske att ifrågasätta ett plötsligt julsångsmedley mitt i ”Billie’s Bounce”. Men kul är det, och allt levereras med ett musikanteri på sällsamt hög nivå. Till konceptet hör att ofta byta sättning för att ge varje nummer sin egen karaktär. Full kvintett i ena änden, bara sång och bas i ”On the Sunny side of the Street” i andra, till exempel.

FAKTA: Ella Andersson Quartet feat. Klas Lindquist

Med: Ellen Andersson, sång, Anton Forsberg, gitarr, HannesJonsson, kontrabas, Sebastian Brydn..

FAKTA: Ella Andersson Quartet feat. Klas Lindquist

Med: Ellen Andersson, sång, Anton Forsberg, gitarr, HannesJonsson, kontrabas, Sebastian Brydniak, trummor, Klas Lindquist, saxofon

Var: Kaféscenen, Spira

Betyg: Fem stickor

Ellen Andersson sjunger med en personlig, lätt nasal röst; jämförelser görs ibland med Billie Holiday och det är inte helt långsökt. Kvartettens sound är samtidigt luftigt och varmt – gitarr istället för piano är en del avhemligheten – och när Klas Lindquist kliver in med sin altsax höjs nivån ett par snäpp till. Här finns både hårt sväng och de skiraste av tongångar. Jag kan möjligen sakna lite svärta i ”You’ve Changed”, men det kompenseras mer än väl i ”Gloomy Sunday” som är ren magi. Och allra oftast är det bara ren njutning att lyssna till Ellen och hennes vänner.

Annons

Rikard Flyckt