– Hela världen ska finnas med. Det är olika språk och många färger.

Victor Egerbo står i en 14 meter hög skylift och fyller i bokstaven Y. Tillsammans med graffitikollegan Clown, som inte vill framträda under annat namn, målar han A6 nya Street Art-vägg. Centrumledningens tanke är att målningen ska gå i linje med centrets nya inriktning, där omvärlden står i fokus.

Samtidigt speglar den stadsutvecklingen i Jönköping.

– Den är urban och innehåller många höghus. Det kännetecknar Jönköping, att det byggs mycket, säger Victor Egerbo.

Han har tidigare målat bland annat pumphusväggen vid gamla TV4-huset. A6-väggen blir enligt Egerbos egen uppskattning en av de största muralmålningarna, det vill säga väggmålningarna, i Sverige. Trots det ska den bara ta några dagar att färdigställa.

Annons

– Jag gillar när det går snabbt, det öppnar för skaparglädje och syns också när man tittar. Jag inspireras av Claude Monet, han jobbade också så.

Om planen håller återstår att se. Målningen görs nämligen med roller och vanlig färg och är därför nytt territorium för Egerbo och Clown. De använder vanligtvis sprej.

– Färgen får inte rinna och liftarna är lite opraktiska. Men vi får inte spreja här eftersom det är en byggarbetsplats.

Fokus på positivitet

Till vardags driver Victor Egerbo graffitiföretaget Lysande. Positivitet och skaparglädje är genomgående teman i hans konst. Helst vill han att det ska vara färgglatt och stimulera till mer målande, vilket också syns på A6-väggen.

– Det kommer nog från när jag började teckna, efter att ha läst mycket Kalle Anka och andra sådana figurer. Ibland försöker jag måla något häftigt, men det blir alltid såhär ändå.

Vad fyller konst för roll i ett köpcentrum?

– Förhoppningsvis ger det mer till kundernas upplevelse och uppmuntrar till kreativitet.

Hur hoppas du att folk ska reagera på målningen?

– Jag hoppas att de kommer och tar en selfie framför den.