Att sova utan täcke och att ta en svalkande dusch är kanske något du har hört förut. Men visste du att det faktiskt kan vara bra att äta stark mat för att få en sval natt? Vi listar de bästa – och kanske lite oväntade – tipsen.

1. Håll fötterna under täcket - Du kanske brukar sticka ut ett ben eller två utanför täcket när du vill svalka dig, men att ha kalla fötter kan faktiskt störa sömnen. Fokusera i stället på att kyla ansiktet.

2. Smörj in dig med Aloe vera - Smörj in dig med kyld Aloe vera. Växten är kylande i sig och är även bra för huden. Win-win kan man säga.

3. Flaskor med is i sängen – Fyll en, eller flera, flaskor med vatten och lägg in i frysen. När det är dags att sova kan du placera ut dem i sängen.

4. Ät stark mat – Det låter kanske konstigt, men det är inte meningen att du ska äta den starka maten precis innan läggdags. Du ska äta maten några timmar innan för att då svettas av kryddorna eftersom kroppen då kommer ha kylt ner sig när det väl är dags att sova.

Annons

5. Sov med bomullspyjamas – Vissa säger att man ska sova naken, men andra menar istället att det är bättre att sova i en bomullspyjamas. Den absorberar nämligen svett.

6. Använd fläkten på ett kreativt sätt – Ställ in din fläkt så att bladen går motsols. Det kommer göra att den varma luften stiger högre upp i rummet i stället för att åka runt i rummet.

7. Fläkt + is = bra kombination – Ta fram en skål, kastrull eller liknande och fyll den med is. Ställ den framför din fläkt. När isen sedan smälter kommer det skapas en svalkande bris.

8. Koppla ur elektronik – Dra ur sladdarna när du inte använder, till exempel, din sänglampa. Även när elektronik är avstängda ger de ut värme.

9. Använd ris och bovete – De här köksvarorna är inte bara till för att ätas. Skaffa dig en bovetekudde som absorberar värme. Vid en riktigt varm natt: Fyll en strumpa med ris och stoppa den i frysen i ett par timmar. Den kommer hålla sig kall i upp till 30 minuter – kanske tillräckligt länge för att du ska hinna somna.

10. Öppna alla luckor – Känns det som en bastu? Öppna alla luckor du kan tänka dig, garderobsdörrar, skåpluckor och så vidare. Det gör att värmen inte lagras lika snabbt och gör det lättare att få det svalt.

11. Blöta lakan över fönstren – Blöt dina lakan, öppna fönstret och häng över lakanet. När utomhusluften väl tar sig in i luften kommer den ha kylts ned av det blöta lakanet.

12. Drick varmt (!) vatten – Precis innan du lägger dig, se till att dricka varmt vatten. Ja, vi menar varmt vatten. Värmen ska hjälpa musklerna att slappna av. Om du dricker kallt vatten kommer kroppen reagera genom att öka energiproduktionen och kommer i stället göra dig varm.