Effektivare hastighetskameror, ökad utbildning och fler poliser längs vägarna är några av utredarens förslag i den nya studien. Fartkamerorna, som de fungerar nu, registrerar inte motorcykelns registreringsskylt – och skyddad av hjälmvisiret kan inte heller föraren identifieras.

– Man får se till att en kamera vänds så att den filmar fordonet bakifrån, säger Anders Wiman, som på Trafikverkets uppdrag gjort en förstudie om säkerhet för motorcyklister, till TT.

Förslagen välkomnas av Per Johansson, vd i Mc-branschens riksförbund. Johansson anser att många mc-förare präglas av ett machotänkande.

– Men när man börjar resonera om orsak och verkan vid olyckor, då ramlar machomasken och man börjar prata ur ett mänskligt perspektiv. Det gäller att få i gång snacket, säger han till TT.

Nyhetsbyrån skriver att i nästan två tredjedelar av dödsolyckorna med mc har farten varit över, eller mycket över, den tillåtna. Risken att dö är i praktiken 25 gånger högre för en mc-förare jämfört med en bilist om bägge kör en exakt lika lång sträcka.