För regissören Rebecka Cardoso var det en seriebok under låg- eller mellanstadiet som var första mötet med Hamlet. Hon minns än idag bilderna starkt, men när hon yngre år skulle läsa själva pjäsen var hon inte lika begeistrad. När Staffan Aspegren på Smot sedan ringde till henne och bad henne vara med och sätta upp bardens pjäs satte hon sig igen.

— Då tyckte jag att den var spännande igen och jag insåg ganska snart - jobbigt nog för mig som alltid har haft en stark rädsla för döden som liten och även idag - att den här pjäsen uteslutande handlar om det. Det yttersta villkoret för vårt liv är att vi alla ska dö, säger Rebecka.

Rebecka Cardoso berättar att hon snabbt insåg att hon skulle behöva bearbeta manuset för att anpassa till ensemblen på fem skådespelare, vilket passar hennes sätt att jobba på.

Annons

— Jag tycker om små ensembler och att klippa i klassiska texter och arbeta med dem tills de känns som mina egna i princip. Och så var det verkligen här. Vi har vridit och vänt på texten. Alla ord som är med är från Shakespeares originaltext, så vi är trogna originalet, men sedan har vi kanske vänt och vridit på vem som säger sakerna.

Med tanke på att Hamlet har spelats på nästan oändligt olika vis kan det bli svårt att hitta ett nytt sätt att spela pjäsen på, men det är kanske inte det viktigaste i skapandeprocessen. Andra saker påverkar mer menar Rebecka.

— Det är inte som att jag tänker hur jag ska göra det annorlunda. Det tänker man inte som konstnär. Utan man tänker mer på hur jag ska göra. Vad går jag igång på? Hur hittar jag mina lösningar? Det handlar ju inte om att vara spännande och originell tycker jag. Man kan inte söka det. Det får det bli om det blir det.

Blir det en annorlunda roll när Hamlet är en kvinna?

— Egentligen för mig som definierar mig själv som kvinna så förändras den inte eftersom jag är van att alltid närma mig alla klassiska berättelser eller sagor och tolka dem utifrån mig - även om det är manliga huvudpersoner. Det är det jag är van vid sedan jag var liten. Så där blir det egentligen inte annorlunda för att jag ser ju det jag ändå hade sett. Här har jag gjort den illustreringen tydligare genom att också välja en kvinnlig skådespelerska.

Hanna Schön som spelar Hamlet berättar att hon är glad över att få chansen att spela rollen i det här sammanhanget. Men vad är det då som gör den rollen speciell?

— Dels såklart att det är en historia som man på något sätt levt med i hela sitt skådespelarliv, men också att den rymmer alla de stora frågorna: Livet, döden, hämnd, sorg och kärlek. Och att få röra sig i det och närma sig döden, att få närma sig tanken på döden med den här täta spännande historien i det här sammanhanget och de här personerna är ju en ynnest, säger Hanna.

Hamlet har premiär onsdag 21 september på Spira.