I Espresso House på Östra Storgatan sitter Ole Elmhov och tar en klunk kaffe. Lite längre bakom honom ligger Sesamhuset där hans egen butik Skivor & Band låg. Espresso House i sig ligger på den plats där butiksjätten Megahertz en gång i tiden låg. Ole rör snabbt med sin sked i kaffet, tittar ut över lokalen och minns när början på slutet kom.

– Jag la ner innan det skulle gå åt helskotta. Att hålla på och släpa in i det sista, det orkade jag inte. De sista åren så jobbade jag själv hela dagarna, förutom jularna, så det var sex dagar i veckan och inga luncher. Men det gick, jag var van vid det där, säger Ole och blickar ut över lokalen.

Dråpslaget för honom var när fastighetsägaren kom och berättade att de skulle renovera om och därför skulle säga upp alla kontrakt för omförhandlingar.

– Då sa jag ”tack ska ni ha grabbar, nu tackar jag för mig”. De blev så förvånade. Det var julen 2002 som de kom och sa det, sedan så höll jag på till sista juli 2003.

Hur kändes det när beslutet hade tagits?

– Man tänkte väl när man började att det skulle bli fint, sedan när man blir äldre går man ner på lite på dagen och tittar lite på vad som behöver beställas och har ett par anställda. Så tänkte man i början i alla fall. Så blev det ju inte riktigt. Man jobbade mycket själv och hade inte mycket ledigt. Ett år hade jag en dag semester. Och vissa månader var det mindre med pengar, så då fick man ta mindre lön och så vidare... På sätt och vis var det ändå rätt skönt att lägga ner.

Annons

Han plockade ner affären. Alla ställ och säljbar inredning såldes vidare till Borlänge. Skivorna som blev kvar såldes för en klumpsumma och fraktades till Örebro. Resten av inredningen kastades. Sedan fanns det inga spår kvar av Skivor & Band.

Per-Magnus Söder på Huskvarna Folkets Park, under många år hade han skivbutiken Tilt i Rosengallerian i Huskvarna.
Foto: Michael Joelsson

Strax innan det hade Per-Magnus Söder på Tilt i Rosengallerian tagit ett beslut. Han hade redan tidigare fått frågan om att börja jobba på Huskvarna Folkets Park och med insikten om det potential som låg där valde han 2000 att jobba med både och. Med tre små barn var det dock inte lätt att få ihop två deltidstjänster som egentligen var två heltidstjänster. Han valde att sälja butiken året efter och satsa helhjärtat på jobbet på Huskvarna Folkets Park som han jobbar på än idag.

– Jag kan inte säga att jag saknar butiken på något sätt, säger Per-Magnus som inte gillar att bli för nostalgisk.

– Men jag kan sakna den kundkontakten som jag hade en hel del, det fanns många väldigt sköna människor där.

Relaterat: Förlåt skivaffärerna, det var delvis mitt fel

Per-Magnus hade börjat märka en nedgång i försäljningen runt 1997-1998 i sviterna av nedladdningsprogrammet Napster. Han märkte att det fysiska formatet inte längre var lika viktigt. Kanske hade hans andra ben, postorderförsäljningen som han gjorde under alla år, kunnat behålla dragningskraften. Men något var på väg att hända.

– Hade man fattat det här med postorder så hade man kunnat få bra ruljans med en nischad postorderverksamhet. Där var jag inte tillräckligt på hugget på nätet som jag borde ha varit.

När du sålde butiken, trodde du då att det var slut för skivbutikerna?

– Jag skulle nog inte säga att jag trodde att det var slutet. Men att branschen skulle få det sjukt mycket tuffare trodde jag, och det var jag extremt öppen med när jag sålde Tilt vidare. Helt stendött trodde jag inte att det skulle bli.

Peter Bruhn sitter och blickar ut över Glashuset i Gislaved. Idag är han fritidspolitiker för Miljöpartiet och innehar ett antal uppdrag, bland annat i kommunstyrelsen. Peter berättar att han "gör det, äter sig mätt, sover gott och har inga större krav på livet än det". Han lämnade Megahertz 2003 för att bli föreståndare på Gisleparken som Glashuset tidigare hette.

Med intåget av MP3 och när möjligheten att ladda ner musik blev allt bättre satte det igång en rörelse som var svår för musikbranschen att bromsa, menar Peter. Under nästan ett årtionde försökte olika instanser reda ut vad som var lagligt och vad som inte var det. Samtidigt sjönk försäljningen av skivor som en sten.

– När vi hade vanliga telefonmodem och nedladdningstid på en halvtimme per låt så var det ju inget bekymmer. Då gynnade det bara musikintresset. Men när Sverige började bygga ut med bredband helt plötsligt… Bredbandet var vår största konkurrent kan man säga, säger Peter.

Med redan små vinstmarginaler (30 procent, jämförbart med mjölkens marginaler) var de istället tvungna att maximera sina försäljningar på storsäljarna för att kunna gå runt. Skivbolagen valde då att smalna av sin skivproduktion och satsa på säkra kort. Samtidigt började fler och fler överge den fysiska skivan.

– Jag vet inte om jag egentligen hade full insikt kring att digitaliseringen skulle döda branschen fullkomligt när jag sålde. Den utlösande faktorn för mig var annat. Jag såg ingen ny spännande musik från de stora bolagen. Jag kunde väl ha hittat något nytt och spännande på de små indiebolagen men det hade jag inte kunnat leva på, säger Peter.

Den stora frågan kvarstår. Om butikerna fortfarande hade varit ekonomiskt bärande, hade de då fortsatt som tidigare? Ole är den ende som rakt av säger att han gärna hade fortsatt. För de andra två är det inte lika självklart, det var mer som spelade in än bara kronor och ören.

– Jag tror inte det. Det grundläggande för mig var inte ekonomin. För mig var det mer rent känslomässigt, jag ville inte sälja Absolute Music-skivorna som mitt levebröd. Gnistan försvann, säger Per-Magnus.

Även Peter Bruhn kände det där med gnistan. När skivbolagen började kränga ut en massa samlingsskivor med redan inspelat material. Förvisso billigt för skivbolagen, men inget för de riktigt inbitna musikintresserade. Där någonstans började Peter själv se slutet, även om slutet kanske inte hade hunnit komma för de stora skivbutikerna. Han berättar att han tappade geisten fullkomligt. Mitt i skivbutikerna största tid på året, julen, kom ett livsavgörande beslut.

– Då kom det ytterligare en Rod Stewarts Greatest Hits. Jag började räkna tillbaka och konstaterade att det var den elfte upplagan av Rod Stewarts Greatest Hits av olika slag. Då tänkte jag ”vad fan ska jag stå här efter 25 år och fortfarande stå och sälja ’Sailing’ som jag tycker är den vidrigaste låten som Gud har skapat? Det här går inte längre”. Jag brinner ju för den nya musiken och innovation, det som kommer underifrån. Men det kunde jag ju inte sälja längre, säger Peter.

2007 lade Megahertz ner på Östra Storgatan. Dåvarande ägaren Johan Cajtoft sade vid tillfället "Vi ser ingen utveckling i verksamheten. Det enda vi vet är att verksamheten inte längre bär sig ekonomiskt". Flaggskeppet bland Jönköpings skivbutiker slog igen. Kvar fanns några specialiserade skivbutiker som höll fanan uppe. En era hade gått i graven.

Läs mer: Här trendar vinylskivan - ny skivaffär öppnar i Jönköping