En grön Saab 99 kommer aningen för snabbt in i den sista hårnålen. Med hjälp av handbromsen undviker föraren en avåkning; bilen snurrar men resten av startfältet hinner inte väja – seriekrocken är ett faktum.

Med skrapande skärmar och knarrande dämpare kommer de flesta snart iväg, men när dammet lägger sig står, den regerande smålandsmästaren, Hanna Strömholm Volvo hopplöst fast över däcksbarriären. Läckande kylarvatten droppar ner i sanden.

— Det gick åt helvete, nej då, jag blev utknuffad i fållan och sen var det färdigt, säger hon 15 minuter senare. Då är bilen reparerad, adrenalinet har lagt sig och Hanna kan berätta om tjusningen med folkrace.

— Allt folk man träffar, skruvandet, bilkörningen allt är kul.

Under lördagen var det säsongspremiär på Förebergs motorarena när Skillingaryds motorklubb arrangerade Smålandscupen i folkrace. 60 funktionärer, 75 tävlande och en hel del publik nöjt av gummidoft och vrålet av trimmade motorer.

Även biträdande tävlingsledare Pia Thulin framhåller gemenskapen som folkracens själ.

Annons

— Det blir som en enda stor familj, alla hjälper varandra, säger hon och berättar att hon efter närmare 30 år känner de flesta i "folkracefamiljen".

Trippel äggmacka

Hemmaföraren Anton Geijersson i team "Hejdu Hejdu racing", står i vårsolen och njuter av en trippel äggmacka.

— Det har väl inte gått alls, första heatet fick jag svartflagg, var väl inte helt överens med domarna, säger han diplomatiskt och berättar att han blev avknuffad i det andra heatet.

— Så det är tredje och sista chansen snart nu, säger han samtidigt som han betraktar den bortskavda lacken på sin Volvo.

— Den var nylackad innan jag kom hit.

Nylackad folkracebil, betyder att han målat den med roller och pensel.

— Det blir mycket köra för lite pengar, jämfört med annan motorsport.

Samtidigt krävs det en hel del trimning för att hänga med i toppen. Anton har plockat isär hela motorn i sin bil och chassit är långt i från original.

— Jag vill inte tänka på hur mycket tid och pengar jag lägger, men ibland undrar man ju varför man håller på.

För att hålla kostnaderna nere finns en regel om att samtliga bilar är till salu för 6 500 kronor efter tävlingen.

— Men många bilar säljs som rena förluster, säger Anton innan han drar på sig hjälmen inför det sista heatet där han räddar hedern något genom att köra in som trea.