Skådespelare, scenarbetare, regissörer, dirigenter. Alla var de på plats under gårdagen för kollationering av "Spelman på taket". En första introduktion kan man säga. Arbetet leddes under dagen av regissören Staffan Aspegren som även är konstärlig chef på Smot.

— Det känns jättebra, det har varit en väldigt lång tid hit tycker jag. Och det känns på alla sätt skönt eftersom jag har jobbat in mig under hösten på deltid. Nu känner jag att det är ett perfekt sätt att lära känna huset inifrån, för det är så lätt när man kommer hit som chef att man ser det utifrån, säger Staffan.

Under ett och ett halvt år har produktionsgruppen jobbat med att förbereda föreställningen. Nu är det dags för slutspurten - åtta veckor av dagliga repetitioner för deltagarna. Amatörerna som är delaktiga i föreställningen kommer dock att repetera på lördagar.

— Det känns alltid skönt att ge ifrån sig till de som ska göra det, lämna teorin och gå in i praktiken, säger Staffan.

Annons

— Vi har väl gått ifrån gängse tradition när det gäller scenografi, det är inte fullt av hus och vridscener, väggar och takåsar utan vi kör på ett balksystem som ska kunna förändras. Enkelhet, visuellt enkelt och strikt så man kan fantisera som publik, fortsätter han.

Huvudrollen Tevje spelas av musikalstorheten Anders Ekborg och han ser fram emot att få sätta sig in i musikalen och rollen.

— Det är jättespännande. Jag var inte alls insatt i den här rollen, jag har inte sett någon uppsättning och jag har inte ens sett filmen - så jag är verkligen ett rent blad, säger Anders.

Vad är det som är tjusningen med "Spelman på taket"

— Det är dels att det är en välskriven musikal och man ser att de har jobbat fram den väldigt smart och sen är den rolig - har en underbar judisk humor som jag alltid älskat.

En av Tevjes fem döttrar, närmare bestämt Hodel, spelas av Mullsjöbördiga Karin Mårtenson.

— Jag är så glad för det här, jag är jättelycklig över att få komma tillbaka till Jönköping, säger Karin och fortsätter:

— Jag tycker verkligen om sånt här, det känns lite som en musikteater nästan som en pjäs. Jag tycker om de här verken, den känns så köttig och har en historia som berättas och det tycker jag är roligast att göra.

"Spelman på taket" har premiär på Spira 12 mars.