Spiras marknadschef, Ulrika Josefsson, har låtit ta fram ny statistik på vad som lockar besökare till kulturhuset.

Mätningen är baserad på deras biljettförsäljning (2016-2018) och visar att musikalerna både lockar nya besökare och håller kvar de gamla. Totalt hade Spira cirka 46 000 besökare på sina musikaler. Och en fjärdedel av de 17 000 personer som kom för första gången kommer tillbaka och blir lojala.

– Det vill säga de har köpt biljetter till fler föreställningar och konserter efter det. Det är en procentsats många branscher skulle bli avundsjuka på, säger Ulrika Josefsson.

Publiksuccén Les Miserables blev en långt dyrare föreställning än väntat trots de fyllda salongerna. Men Höstens musikal On the town gick plus med 64 000 kronor, berättar Ulrika Josefsson.

Tillsammans med biljettintäkter från musikaler och efterföljande besök på andra föreställningar på Spira har undersökningen visat att de dragit in 10 miljoner kronor i intäkter på förstagångsbesökarna.

Musikal en tröskelsänkare

Nu har biljetterna till den höstens musikal ”Spelman på taket” släppts och i samband med det meddelar Spira att musikaler är något de kommer fortsätta satsa på.

– Strategin med musikalen som tröskelsänkare till mer kultur fungerar, visar statistiken. Jag ser med stärkt tillförsikt på vår fortsatta satsning på musikaler som ett komplement i vår scenkonstverksamhet, säger Per-Ola Nilsson, verksamhetschef.

Annons

Teaterchefen Staffan Aspegren menar att musikalen är en bra väg in till andra former som till exempel teater.

– Det är någonting med musik som lockar människor, säger Staffan Aspegren.

– Om vi har kul och lust på scenen får publiken också lust, tillägger han.

Han berättar också att sådant som var omöjligt att göra för tio-femton år sedan är möjligt idag. Utvecklingen av musikalerna går också framåt.

– Nu är det inte bara kärlekssagor där kille får tjej, kille förlorar tjej, kille får tillbaka tjej. Musikalerna är inne i de stora frågorna, säger Staffan Aspegren.